TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
holenbeer
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 23 oktober 2016 23:03:

Ford wordt hier ook nog wel eens genoemd, maar die stopt 6.6miljoen in een start up Civil Maps (bestaande uit een paar knappe koppen die ook van mening zijn dat de TT producten niet noodzakelijk zijn voor SDC's).

Denk dat Ford eerst de resultaten van Civil Maps afwacht alvorens keuzes te maken. Misschien wedden ze niet op 1 paard en zijn ze al in gesprek met TT. Tesla houdt de druk er in elk geval goed op en weet alle ogen op hun gericht. Nvidia zal spoedig nieuwe PX2 deals sluiten met andere autofabrikanten verwacht ik. Dan kan net als met Tesla hier weer worden gespeculeerd wat de rol van TT daarin is. Nvidia heeft geen exclusieve deal met TT. M.a.w. Nvidia kan morgen een deal met HERE bekend maken, bij wijze van spreken. Ook al zal hier niet iedereen er zo over denken.
Een van de weinige constanten in de discussies de laatste tijd op de diverse draadjes is Nvidia. Nvidia heeft itt TT qua koers het afgelopen jaar wel alle verwachtingen waargemaakt. Die kunnen nu, als ze in aandelen betalen, een heleboel overnemen. de marketcap van Nvidia is een kleine 37 miljard dollar. Alleen al van de koersstijging van afgelopen 3 maanden kunnen ze TT makkelijk betalen.
Hoe aannemelijk is een gehele of gedeeltelijke overname of participatie door Nvidia?
Wie gaat hen nog inhalen als ze TT ingelijfd hebben?
bart1805
1
quote:

Straddleman schreef op 23 oktober 2016 16:37:

[...]

quote:
*Justin* schreef op 23 okt 2016 om 15:53:

[...]

Ik heb dit onlangs getest en ik kan je met zekerheid vertellen dat het vertrouwen onder beleggers die IEX niet bezoeken groter is dan het vertrouwen onder degenen die IEX wel bezoeken.

Hoe heb je dat getest dan?

Ik denk dat je deze stelling heel eenvoudig kan factchecken. Kijk maar eens naar de slotkoersen die mensen raden op verschillende draadjes. Daaruit blijkt natuurlijk zonneklaar dat de gemiddelde poster steeds veel en veel te laag zit met zijn koersvoorspelling....
[verwijderd]
0
@WasHere thx, nog even je tekst aanpassen op taalfouten en ik snap je helemaal ;-)
Nu nog de PB's vanuit TT zelf.

Hyundai is al klant van TT trouwens.
Energy
0
Klopt, maar ik doelde meer op maps dan live services.

quote:

Vici schreef op 23 oktober 2016 23:42:

@WasHere thx, nog even je tekst aanpassen op taalfouten en ik snap je helemaal ;-)

Hyundai is al klant van TT trouwens. Nu nog de PB's vanuit TT zelf.

[verwijderd]
0
@WasHere: Dank voor de toelichting. We wachten af of TT goed communiceert via PB's.
aandeeltje!
0
Er is geen autofabrikant die op 1 paard gaat wedden. Het is allemaal tijdelijk, ook dit is simpel. Zou jij het anders doen als je in plaats stond van een autofabrikant?
Een deal met Tesla gaat overigens ook niet een wereld van verschil uit maken, ook die zal niet voor tig jaar zijn overigens.
Wil je groeien dan zul je het vooral moeten hebben van volumedeals. De grote industrie Duitsland is even niet in het bereik. Dat Here drie jaar achter ligt is maar een uitspraak van HG. Als hij daarvoor zijn eigen ontwikkelsnelheid als uitgangspunt neemt, nou dan is dat in praktijk mogelijk heel veel minder. Als je je spul niet kunt verkopen heb je misschien ook helemaal niets aan een voorsprong, dat terzijde.

Bosch zal iets moeten uitdocteren met Here, zo simpel is het volgens mij. Oa volkswagen zit vol met Bosch. Daarmee is ook alweer genoeg gezegd.
aandeeltje!
0
quote:

bart1805 schreef op 23 oktober 2016 23:36:

[...]
Ik denk dat je deze stelling heel eenvoudig kan factchecken. Kijk maar eens naar de slotkoersen die mensen raden op verschillende draadjes. Daaruit blijkt natuurlijk zonneklaar dat de gemiddelde poster steeds veel en veel te laag zit met zijn koersvoorspelling....
Haha ....
aandeeltje!
0
quote:

holenbeer schreef op 23 oktober 2016 23:34:

[...]
Een van de weinige constanten in de discussies de laatste tijd op de diverse draadjes is Nvidia. Nvidia heeft itt TT qua koers het afgelopen jaar wel alle verwachtingen waargemaakt. Die kunnen nu, als ze in aandelen betalen, een heleboel overnemen. de marketcap van Nvidia is een kleine 37 miljard dollar. Alleen al van de koersstijging van afgelopen 3 maanden kunnen ze TT makkelijk betalen.
Hoe aannemelijk is een gehele of gedeeltelijke overname of participatie door Nvidia?
Wie gaat hen nog inhalen als ze TT ingelijfd hebben?
Waarom zouden ze TT overnemen dat is de hamvraag, niet of ze het kunnen betalen. Er zijn er zoveel die TT kunnen overnemen, gewoon in contanten, maar waarom is de vraag.
[verwijderd]
0
En nu allemaal braaf gaan slapen.
De communicatie vanuit TT zal altijd wel beroerd blijven klaarblijkelijk is dit allemaal geoorloofd.
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
[verwijderd]
0
@aandeeltje
Waarom zouden ze TT overnemen dat is de hamvraag, niet of ze het kunnen betalen. Er zijn er zoveel die TT kunnen overnemen, gewoon in contanten, maar waarom is de vraag.


Misschien omdat TomTom de laatste onafhankelijke kaartenmaker is met wereldwijde dekking?
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 23 oktober 2016 21:44:

[...]

Ik ken in mijn prive omgeving 7 mensen met tomtom in portefeuille die nooit IEX lezen. Hun beeld is echt heel anders dan hier. Enerzijds een stuk minder goed op de hoogte. Waar wij bijvoorbeeld al maanden van te voren hebben over een Paris Motor Show, komt die info voor hen uit het niets. Waar er hier teleurstelling was dat er 'alleen maar' een deal met skoda en volvo trucks was (en iets eerder losgekomen Subaru), daar was het voor hen een positieve verrassing. En zelfs reden om porto uit te breiden. Ze letten minder op winst per aandeel, denken dat ze met een horizon van een aantal jaar een goede aankoop hebben gedaan. Enerzijds dus wat minder goed op de hoogte, maar hebben ook geen 'last' van conspiracydenken.

Hier zit iedereen elkaar gek te maken met rare koersdoelen en daar hebben die kennissen van jou geen last van. Dit zegt dus meer over dit zwaar overschatte forum dan over het merendeel van de beleggers die iex niet lezen als we 7 man even als representatief beschouwen .
Eva1960
5
Mooi overzicht Justin,

ps Mazda is al binnen ook voor traffic&cards:
automotive.tomtom.com/en/success-stor...
automotive.tomtom.com/en/success-stories


quote:

*Justin* schreef op 24 oktober 2016 00:51:

[...]

Goddijn vertelde 7 interessante dingen vrijdag.

A) "Ons marktaandeel is al verdrievoudigd in de afgelopen jaren"
B) "Business winnen bij consortium (nummers 3, 12 en 14) is niet onmogelijk, maar het meeste zal naar HERE gaan"
C) "Daarentegen winnen wij klanten onder de niet-Duitsers. Die trend zal zich de komende jaren voortzetten"
D) "Dit jaar wonnen we bijvoorbeeld Volvo en het jaar daarvoor Nissan" (was bij ons nog niet bekend!)
E) PEUGEOT i-Cockpit is enhanced with TomTom navigation, 3D Maps and Traffic services and the first car model to introduce the new i-Cockpit with our navigation components is the new PEUGEOT 3008.
F) ADAS - we can see that from the RFQs and the RFIs approved receiving, so you will see a fast uptake of ADAS features in the higher segment in the mid-range segment in the coming years and that is - that's going to be mainstream in volume in 2017 maybe 2018 - 2019.
G) Take-rates - I think for now we see is higher levels of penetration than before. I think even in mid-range the attachments rates are going up, we do see that reversing for the moment. So that’s also a positive.

Daar uit kunnen we een aantal dingen afleiden.

Goddijn zal uit zichzelf nooit zomaar zeggen meerdere 'nieuwe' klanten bij HERE weg te halen, als hij niet zeker van zijn zaak is daarover. (als je de hele call geluisterd hebt, dan weet je dat hij ook voorzichtig is in claims als hij die niet zeker weet, zoals de interne projecties voor de adressable market die hij niet verstandig vond om te delen).

De vraag is dan welke autofabrikanten dat moeten zijn? Kwestie van wegstrepen:

- Volkswagen (3), BMW (12) en Daimler (14) zijn de eigenaren van HERE en worden dus sowieso niet bedoeld. SAIC (13) ook niet, TT heeft geen Chinese maps, dat staat de Chinese overheid niet toe

- Renault (11) en FCA (7) zijn al grote klanten, zorgen nu voor meeste omzet. Binnen FCA nog wel HERE bij Chrysler. Meerdere signalen dat TT dieper bij Fiat-Chrysler komt.

- Peugeot/Citroen (10) is het ook niet, dat wordt grootste klant. Leveringen starten nu met Peugeot 3008 iCockpit. Gaat naar alle auto's in de groep, wereldwijd exclusief Japan en China. Praat je bij een take-rate van 50% over een miljoen auto's per jaar (!) die nog met TT van de band gaan rollen (edit: dus de analist die door Wiesje werd gequote met een hold advies en twijfels over korte termijn automotive omzetgroei is niet goed wijs)

- Nissan (6) en Volvo zijn al binnengehaald, dus die zijn het ook niet. Ik vind het een goede zaak dat Eva daar nu vragen over gesteld heeft, want Goddijn vermeldt even terloops dat de 6e autofabrikant ter wereld ook binnen is. Ben erg benieuwd of dit ook een global contract is.

De bedoelde merken die overblijven zijn:

1 Toyota Japan 10,324,995
2 General Motors United States 9,628,912
4 Hyundai South Korea 7,233,080
5 Ford United States 6,077,126
8 Honda Japan 4,298,390
9 Suzuki Japan 2,842,133
15 Mazda Japan 1,264,173

Toyota (1) en Hyundai (4) zijn al klant van TomTom traffic in Europa, maar niet daarbuiten. En niet voor maps of software. Er zijn dus ingangen en TT zal natuurlijk heel graag de (ten opzichte van traffic) waardevollere maps business winnen. Toyota had een paar jaar geleden door Panasonic een wereldwijd onderzoek laten doen op kwaliteit, en TT kwam als betere map uit de bus. Toch wist HERE een verlenging er uit te slepen door contact op hoog niveau tussen Nokia en Toyota. Dus puur op relatie. Nu HERE geen Nokia maar is, maar onderdeel is van een Duits consortium zal HERE de volgende verlenging wel op kwaliteit moeten winnen en heeft zelfs een streepje achter op relatie.

General Motors (2) doet nog niks met TT. Zij hadden een paar jaar geleden oren naar realtime maps, maar die waren toen nog niet klaar ook niet als prototype. Dat maakte het overstappen destijds niet interessant. Toen was overstappen ook kostbaarder dan tegenwoordig, met NDS. O ja, waarom staat er een plaatje van General Motors Onstar op de site van TT? automotive.tomtom.com/uploads/assets/...

Ford (5) Doet al best het een en ander met TT. Een Sync app en ook maps. corporate.tomtom.com/releasedetail.cf... | wwwprod-couk.engine.ford.com/OwnerServices/FordAccessories/TopSelling/TomTomSatNavMapUpdates Op TT AvA gehoord dat Ford weinig moet hebben van HERE.

Een van deze twee (Ford of GM) kan ook bedoeld worden met deze quote bij jaarcijfers 2015. We think that we will be able to increase our market share in North America significantly, in coming years. In fact in 2015, we won an important traffic contract for North American market.

Over 8, 9, 15 (Honda, Suzuki, Mazda) weet ik niets. Ooit was Mazda een automotive hardware klant. automotive.tomtom.com/en/success-stor... En in het lijstje komen Volvo, Subaru en Tesla niet voor. Alledrie klant van TT. Ok, voor Tesla is dat niet officieel gemeld. Maar mij wel duidelijk.

=========

Het marktaandeel van TomTom is al een stuk hoger dan we denken. Alleen is er wel een verschil tussen het marktaandeel van huidige leveringen en toekomstige. Alle peugeots, citroens, volvo's en nissans hebben nu nog HERE aan boord en dat wordt TT. Bij PSA is dat vanaf nu gaande.

Om boven 50% te komen moet TT twee van deze vijf klanten winnen: Toyota, GM, Ford, Hyundai, Chrysler. De quote van HG "Daarentegen winnen wij klanten onder de niet-Duitsers. Die trend zal zich de komende jaren voortzetten" suggereert dat twee klanten bij HERE wegkrijgen moet lukken.

Voordat HERE werd overgenomen en nog bij Nokia hoorde, rapporteerden ze 700 miljoen omzet en een 80% marktaandeel. Dat zou betekenen dat een 50% marktaandeel voor TT gelijk staat aan 450 miljoen omzet. Dat is echter bij de marktomvang zoals die in 2014 was.

In de tussentijd is de automarkt zelf gegroeid, zijn take-rates gegroeid en is ADAS aan het komen, (zie comment G en F) waardoor de gehele markt is vergroot. Ook vergroot TT haar productaanbod en daarmee ASP's. Ook krijgen we in de verdere toekomst de HD map en road DNA rond autonoom rijden. Dus ik zie het omzet potentieel voor TomTom exponentieel hoger dan wat je nu uit bookings denkt te kunnen aflezen.
Energy
0
@Justin,
Denk ook niet dat er veel analisten zijn die een overzicht maken van de verdeling van autombielfabrikanten.

Zonder dit overzicht kan je bijna geen goede inschattingen maken en geen goede conclusies trekken.

De omzet en wpa aanpassen in je spreadsheet na publicatie van een deal is niet zo moeilijk.
Juun
0
Prachtig overzicht Justin, om 00.51. Ik wil je daar een AB voor geven, maar je hebt je post al weer weggehaald. Dat doe je vaker, waarom? Zonder Eva hadden we je overzichtelijke opsomming niet meer kunnen lezen.

De laatste alinea is voor mij de conclusie met grote importantie omdat jij zo je bronnen hebt die je niet altijd letterlijk kunt citeren. Je conclusie lijkt op die andere post die je laatst weg hebt gehaald (waar ik niet verder naar zal verwijzen).
Kalleman
0
Justin, dikke vette AB.
Nuttige info voor een leek zoals ik.
Voor iedereen bruikbaar om eigen afwegingen te maken.
[verwijderd]
0
Erik9400
0
6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront