TomTom « Terug naar discussie overzicht

Conference call 21/10

305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
[verwijderd]
0
Eva1960
8
AB Justin,

Ik denk dat de opmerkelijke transparantie van TT op het einde van de CC van gisteren vooropgezet is tussen Kumar en HG. Deze mannen kennen elkaar en spreken elkaar vaker. Dat zag je al eerder met zijn Telematics afsplitsing vraag, waar HG toen goed mee weg kon komen. Het zijn allemaal 1-2 tjes die gemaakt worden, prima.

Via het slot wordt HG opmerkelijke open over kansen op aankomende groei bij licenties en telematics. Wordt HG opener omdat die met al die koershaperingen toch meer het perspectief wil laten zien? Of speelt er al wat anders? Mensen dit is een toonverandering HG kennende. Ook Nissan spontaan noemen zou hij normaal niet doen.

Daarom vermoed ik dat automotive/licenties/telematics begin 2017 afgesplitst gaat worden met een Nasdaq notering met als naam TomTomInside (TTI).

Het huidige TT wordt aandeelhouder in TTI en bouwt belang bij start en daarna af tgv bijvoorbeeld partners die een belang willen. En daarmee wordt een ASML constructie mogelijk. In Amerika weten ze wat tech bedrijven waard zijn en zo kunnen de aandelen in TTI veel waard worden. Voor mij is het verhaal rond.
HG is bezig met zijn volgende zet: het potentieel van TTI te benoemen, zodat de naar een emissie toegewerkt kan worden. Eindelijk een Nasdaq notering en onder soortgelijke Amerikanen groot worden.

En onze Kumar, die weet dit allang. Die speelt het spel mee of heeft dat al voor HG bedacht.

quote:

*Justin* schreef op 21 oktober 2016 22:30:

Luister de call nog eens terug.

De call wordt echt gemaakt door de inbellers.

ABN, ING en SNS prima. Voor het blok gezet met de vraag over Tesla.
Ook die man van Independent minds, die vroeg naar de toekomst in sports.

TT International vraagt even op het eind nog naar groeiperspectieven Licensing. Blijkt er toch wel wat in de pijplijn te zitten aan tech companies die niet met Google verder willen.

Vraagt vervolgens om potentieel in Telematics, en komt er nog een geheel nieuw marktpotentieel bij leasemaatschappijen (en insurance, maar dat wisten we al). In 2017 komt "tastbaar bewijs" van marktpenetratie.

Vervolgens nog even of de vraag of ze Consumer er uit willen snijden met een eigen management. TT zegt niet "nee" maar wil er niet over speculeren. Is toch iets wat on their minds is. Ik vind dat meer voor de hand liggen dan de verkoop van Telematics. Het zorgt gewoon voor betere focus. Telematics zou alleen om de cash gaan. Bij een split wel een zak geld voor beide gesplitste divisies om een goede headstart te maken...

Zonder dit soort vragen heb je met de uitgebrachte cijfers echt maar een kwart van het verhaal.
KeesTom
0
Ab Eva. ...helemaal waar. ....er vind een soort van draai plaats....nog wat geheimzinnig...maar toch.....
[verwijderd]
0
quote:

Eva1960 schreef op 22 oktober 2016 08:32:

AB Justin,

Ik denk dat de opmerkelijke transparantie van TT op het einde van de CC van gisteren vooropgezet is tussen Kumar en HG. Deze mannen kennen elkaar en spreken elkaar vaker. Dat zag je al eerder met zijn Telematics afsplitsing vraag, waar HG toen goed mee weg kon komen. Het zijn allemaal 1-2 tjes die gemaakt worden, prima.

Via het slot wordt HG opmerkelijke open over kansen op aankomende groei bij licenties en telematics. Wordt HG opener omdat die met al die koershaperingen toch meer het perspectief wil laten zien? Of speelt er al wat anders? Mensen dit is een toonverandering HG kennende. Ook Nissan spontaan noemen zou hij normaal niet doen.

Daarom vermoed ik dat automotive/licenties/telematics begin 2017 afgesplitst gaat worden met een Nasdaq notering met als naam TomTomInside (TTI).

Het huidige TT wordt aandeelhouder in TTI en bouwt belang bij start en daarna af tgv bijvoorbeeld partners die een belang willen. En daarmee wordt een ASML constructie mogelijk. In Amerika weten ze wat tech bedrijven waard zijn en zo kunnen de aandelen in TTI veel waard worden. Voor mij is het verhaal rond.
HG is bezig met zijn volgende zet: het potentieel van TTI te benoemen, zodat de naar een emissie toegewerkt kan worden. Eindelijk een Nasdaq notering en onder soortgelijke Amerikanen groot worden.

En onze Kumar, die weet dit allang. Die speelt het spel mee of heeft dat al voor HG bedacht.

[...]
Naar emissie toegewerkt kan worden...........????????/
Eva1960
0
Sorry, emissie is verkeerd verwoord, in alle snelheid. IPO is het natuurlijk :)
quote:

moneymaker_BX schreef op 22 oktober 2016 09:33:

[...]

Naar emissie toegewerkt kan worden...........????????/
[verwijderd]
0
quote:

Eva1960 schreef op 22 oktober 2016 08:32:

AB Justin,

Ik denk dat de opmerkelijke transparantie van TT op het einde van de CC van gisteren vooropgezet is tussen Kumar en HG. Deze mannen kennen elkaar en spreken elkaar vaker. Dat zag je al eerder met zijn Telematics afsplitsing vraag, waar HG toen goed mee weg kon komen. Het zijn allemaal 1-2 tjes die gemaakt worden, prima.

Via het slot wordt HG opmerkelijke open over kansen op aankomende groei bij licenties en telematics. Wordt HG opener omdat die met al die koershaperingen toch meer het perspectief wil laten zien? Of speelt er al wat anders? Mensen dit is een toonverandering HG kennende. Ook Nissan spontaan noemen zou hij normaal niet doen.

Daarom vermoed ik dat automotive/licenties/telematics begin 2017 afgesplitst gaat worden met een Nasdaq notering met als naam TomTomInside (TTI).

Het huidige TT wordt aandeelhouder in TTI en bouwt belang bij start en daarna af tgv bijvoorbeeld partners die een belang willen. En daarmee wordt een ASML constructie mogelijk. In Amerika weten ze wat tech bedrijven waard zijn en zo kunnen de aandelen in TTI veel waard worden. Voor mij is het verhaal rond.
HG is bezig met zijn volgende zet: het potentieel van TTI te benoemen, zodat de naar een emissie toegewerkt kan worden. Eindelijk een Nasdaq notering en onder soortgelijke Amerikanen groot worden.

En onze Kumar, die weet dit allang. Die speelt het spel mee of heeft dat al voor HG bedacht.

[...]
Ik zie het iets anders Eva. Ik heb meerdere interviews met Goddijn gehoord. Ook wel eens een volledig uitgeschreven transcript van een interview waarvan vervolgens maar een stukje in een krant terecht kwam.

Als het gaat over strategische deals met spelers die geheimhouding vragen dan blijven de kaarten tegen de borst. Dat geldt voor Apple, voor Tesla en voor UBER.

Als je vragen stelt over dingen die TomTom zelf doet en in de hand heeft, dan is die barrière er natuurlijk niet en wordt het opener. Dus over Telematics en Consumer sport kan HG ronduit vertellen. En ook over Licensing kon hij - zonder namen te noemen - kwijt dat er nog steeds partijen zijn die onder de vleugels van Google uit willen.

Ik meende ook tussen de regels door te lezen een contract uitbreiding met UBER, dat zal dan betekenen niet alleen de driver app, maar ook de customer facing app. Want nu zijn consumenten nog steeds via Google hun UBER aan het bestellen en dat vinden ze dus echt niet zo leuk.

Een opzetje tussen Kumar en TT daar geloof ik niets van. Wel merk je dat er waarschijnlijk wat contact geweest is. Hij was (en is) een long aandeelhouder en was dermate ontevreden over de koers ontwikkeling - ondanks de grote kansen in automotive - dat hij zoiets had van: snij Telematics er maar uit, dan hebben aandeelhouders in elk geval voor een beter resultaat.

Ik vermoed dat er een gesprek geweest is dat hem voldoende gerustgesteld heeft. John de Mol idem dito. Die wilde ook dat Telematics verkocht zou worden en is ook 'gerustgesteld' met een strategische agenda.
Juun
0
quote:

*Justin* schreef op 22 oktober 2016 10:38:

[...]

Ik zie het iets anders Eva. Ik heb meerdere interviews met Goddijn gehoord. Ook wel eens een volledig uitgeschreven transcript van een interview waarvan vervolgens maar een stukje in een krant terecht kwam.

Als het gaat over strategische deals met spelers die geheimhouding vragen dan blijven de kaarten tegen de borst. Dat geldt voor Apple, voor Tesla en voor UBER.

Als je vragen stelt over dingen die TomTom zelf doet en in de hand heeft, dan is die barrière er natuurlijk niet en wordt het opener. Dus over Telematics en Consumer sport kan HG ronduit vertellen. En ook over Licensing kon hij - zonder namen te noemen - kwijt dat er nog steeds partijen zijn die onder de vleugels van Google uit willen.

Ik meende ook tussen de regels door te lezen een contract uitbreiding met UBER, dat zal dan betekenen niet alleen de driver app, maar ook de customer facing app. Want nu zijn consumenten nog steeds via Google hun UBER aan het bestellen en dat vinden ze dus echt niet zo leuk.

Een opzetje tussen Kumar en TT daar geloof ik niets van. Wel merk je dat er waarschijnlijk wat contact geweest is. Hij was (en is) een long aandeelhouder en was dermate ontevreden over de koers ontwikkeling - ondanks de grote kansen in automotive - dat hij zoiets had van: snij Telematics er maar uit, dan hebben aandeelhouders in elk geval voor een beter resultaat.

Ik vermoed dat er een gesprek geweest is dat hem voldoende gerustgesteld heeft. John de Mol idem dito. Die wilde ook dat Telematics verkocht zou worden en is ook 'gerustgesteld' met een strategische agenda.
Hebben die alle 2 dat velletje papier gezien waar 2 miljard op staat?
mjmj
0
trend follower
0
quote:

*Justin* schreef op 21 oktober 2016 20:57:

[...]

De vraag was of TT al data levert aan Tesla. Dat was een slimme vraag want daar kun je geen nee op antwoorden als er echt al levering is. "Cannot comment" = Ja. Je vraagt naar een concrete situatie. Je merkte dat de analisten echt specifieker werden in hun vragen.

Ik denk niet dat het om een PoC gaat, want Tesla heeft aangegeven welke hardware er op de tesla komt om level 5 autonomy te hebben. Dit betekent dat er al getest is welke mix van maps, sensoren en software tot het benodigde resultaat leidt.

Klopt, viel mij ook op, vooral Marc Zwartsenburg was redelijk to the point en liet zich niet echt afschepen toen HG in eerste instantie een redelijk algemeen verhaal vertelde. Ik kreeg echt zo`n vermoeden dat HG zat te zoeken wat hij wel en niet kan vertellen tijdens het antwoord.

Jammer dat alleen niet gevraagd heeft of er enige progressie is geboekt met de +100 miljoen klanten
[verwijderd]
0
quote:

Eva1960 schreef op 22 oktober 2016 08:32:

AB Justin,

Ik denk dat de opmerkelijke transparantie van TT op het einde van de CC van gisteren vooropgezet is tussen Kumar en HG. Deze mannen kennen elkaar en spreken elkaar vaker. Dat zag je al eerder met zijn Telematics afsplitsing vraag, waar HG toen goed mee weg kon komen. Het zijn allemaal 1-2 tjes die gemaakt worden, prima.

Via het slot wordt HG opmerkelijke open over kansen op aankomende groei bij licenties en telematics. Wordt HG opener omdat die met al die koershaperingen toch meer het perspectief wil laten zien? Of speelt er al wat anders? Mensen dit is een toonverandering HG kennende. Ook Nissan spontaan noemen zou hij normaal niet doen.

Daarom vermoed ik dat automotive/licenties/telematics begin 2017 afgesplitst gaat worden met een Nasdaq notering met als naam TomTomInside (TTI).

Het huidige TT wordt aandeelhouder in TTI en bouwt belang bij start en daarna af tgv bijvoorbeeld partners die een belang willen. En daarmee wordt een ASML constructie mogelijk. In Amerika weten ze wat tech bedrijven waard zijn en zo kunnen de aandelen in TTI veel waard worden. Voor mij is het verhaal rond.
HG is bezig met zijn volgende zet: het potentieel van TTI te benoemen, zodat de naar een emissie toegewerkt kan worden. Eindelijk een Nasdaq notering en onder soortgelijke Amerikanen groot worden.

En onze Kumar, die weet dit allang. Die speelt het spel mee of heeft dat al voor HG bedacht.

[...]
Eva het zou een droom senario zijn als HG dit zou bewerkstelligen.
Iedere leek kan bedenken dat als je Apple,Über,Tesla als klant heb en ook nog Nvidia als partner dat je niet als fondsje genoteerd moet staan aan de midkap in het kleine Nederland.
Nee dat moet je tussen de grote partijen aan de Nasdaq staan.
Maar dan is het gemanipuleer van de koers als maar niet te verklaren, immers als de mol en TTI hier weet of het vermoeden hebben dan kopen ze eerder juist aandelen bij.
Maar er is blijkbaar geen enkele koers steun gezien het koers verloop afgelopen tijd.
Met de grootste gemak zetten shorters keer op keer de koers terug.
Een diverse keren hebben we de weerstand op 8,56€ getest waarna technische gezien de weg naar de 9€ en hoger vrij ligt.
Bij bericht Flevodeelneming en omzetwaarschuwing stonden we steeds op het punt om de weerstand op 8,56€ te doorbreken.
Het aandeel mocht er gewoon niet doorheen lijkt wel.

Nog even terugkomend op jou geschetste senario, als de mol weet dat dit aanstaande is sluit ik het niet uit dat hij een poging gaat doen voor exit van de beurs.
Een enkele of een dubbele notering aan de nasdaq kaartentak/licenties/telematics zou mega zijn als de mol en frends er maar geen stokje voor steken.
[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 22 oktober 2016 04:29:

Ik was tevreden met de cijferset 3q-2016, omdat bij een lagere omzet en hogere Opex een gelijkblijvend operationeel resultaat is behaald.
Uiterst tevreden over het feit dat de marge onder invloed van de transitie met procenten omhoogvliegt.
Minder tevreden over de enigszins teleurstellende omzetontwikkeling bij Automotive.

De CC heeft alles verandert.
Het lijkt erop dat het vuren uit alle 4 cilinders nabij is en dat er enkele effencency-slagen te maken zijn in Opex.
De echte eye-opener is voor mij de wijze waarop automotive orders de p&L in lopen.
Ik ging ervanuit dat een 4 jarig contract afgesloten in een orderboek na 2 jaren zonder rekening te houden met stijgende take-rates de p&l in zou lopen met omzetten van 12,5%, 25%, 25%, 25% en 12,5% en rekening houdend met het take-rate effect met 8%, 25%, 26%, 27% en 15%.
Niets is minder waar. HG geeft expliciet aan dat op het moment dat een auto de fabriek verlaat er een bedrag gefactureert wordt waarop deferred van toepassing is ad 25%.
Taco precisieert dat door te wijzen op de te verwachten automotive omzet in de P&L over 2016 ad 125 mio met daarnaast een 30 mio die gestald wordt onder deferred.
De voor het gevoel enigszins teleurstellende ontwikkeling in automotive verandert daardoor voor mij in een meer dan poitieve ervaring.

Het stuwmeer aan Deferred long zal toenemen waardoor verdere stijging van de marge voor de hand ligt.
Ik zal in het rekendraadje hierop terugkomen om met behulp van BDB, Gerard?, Marique, GB ea teberekenen wat dit betekent voor omzetverwachtingen automotive in de komende jaren en de ontwikkeling van de deferred.
Wil iemand mij uitleggen hoe het precies in elkaar steekt met deffered revenue?

Bvd
[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 22 oktober 2016 12:39:

dit gemanipuleer kan ook bedoeld zijn om druk op HG te zetten..
Het voortdurend en hardnekkig omlaag manipuleren van de koers wijst vooral op een dirty exit - delisting. Een andere (goede) reden is eigenlijk niet te bedenken.

[verwijderd]
0
quote:

bmwr1200gs schreef op 22 oktober 2016 12:42:

[...]

Wil iemand mij uitleggen hoe het precies in elkaar steekt met deffered revenue?

Bvd
Ja vrij simpel.

TomTom levert de autofabrikant software en een kaart en traffic met 3 jaar onderhoud inbegrepen.

Voor het rekengemak met ronde getallen: stel dat tomtom daar 100 euro voor krijgt.

Dan boekt ze 75 euro direct in en de overige 25 euro verspreid over 3 jaar.

Omdat dat omzet is voor toekomstige leveringsplicht van updates. Dat is verplicht volgens IFRS.

Bij TomTom vertekent dit de cijfers wat: er wordt dit jaar meer dan 120 miljoen omzet geboekt en daarnaast meer dan 30 miljoen ontvangen en nog niet ingeboekt.

Wat tomtom totaal aan rekeningen stuurt is daardoor ongeveer 160 miljoen.

Die 30 miljoen euro 'uitgestelde' omzet heeft super hoge marge. Omdat een map update of traffic leveren voor tomtom een piece of cake is. Meestal niet meer dan toegang geven tot een server waar het op staat.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 22 oktober 2016 12:52:

[...]

Ja vrij simpel.

TomTom levert de autofabrikant software en een kaart en traffic met 3 jaar onderhoud inbegrepen.

Voor het rekengemak met ronde getallen: stel dat tomtom daar 100 euro voor krijgt.

Dan boekt ze 75 euro direct in en de overige 25 euro verspreid over 3 jaar.

Omdat dat omzet is voor toekomstige leveringsplicht van updates. Dat is verplicht volgens IFRS.

Bij TomTom vertekent dit de cijfers wat: er wordt dit jaar meer dan 120 miljoen omzet geboekt en daarnaast meer dan 30 miljoen ontvangen en nog niet ingeboekt.

Wat tomtom totaal aan rekeningen stuurt is daardoor ongeveer 160 miljoen.

Die 30 miljoen euro 'uitgestelde' omzet heeft super hoge marge. Omdat een map update of traffic leveren voor tomtom een piece of cake is. Meestal niet meer dan toegang geven tot een server waar het op staat.

Top dank je wel. En hoeveel nog te boeken deffered staat er nu nog inde boeken?
Dit komt dan nu al in de cash flow en niet op een later tijdstip
[verwijderd]
0
Heeft iemand van de technische forumleden enig idee hoe lang het nog zal duren voordat het volledig automatisch rijden gemeengoed is?

Het lijkt me zo heerlijk om als ik 80 ben nog steeds met mijn camper door Europa te rijden zonder al teveel schade aan te richten....

Ik heb gelukkig nog even te gaan voor het zover is, maar het opent wel perspectief!
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 22 oktober 2016 10:38:

[...]

Ik zie het iets anders Eva. Ik heb meerdere interviews met Goddijn gehoord. Ook wel eens een volledig uitgeschreven transcript van een interview waarvan vervolgens maar een stukje in een krant terecht kwam.



Een opzetje tussen Kumar en TT daar geloof ik niets van. Wel merk je dat er waarschijnlijk wat contact geweest is. Hij was (en is) een long aandeelhouder en was dermate ontevreden over de koers ontwikkeling - ondanks de grote kansen in automotive - dat hij zoiets had van: snij Telematics er maar uit, dan hebben aandeelhouders in elk geval voor een beter resultaat.

Ik vermoed dat er een gesprek geweest is dat hem voldoende gerustgesteld heeft. John de Mol idem dito. Die wilde ook dat Telematics verkocht zou worden en is ook 'gerustgesteld' met een strategische agenda.

en dit is nou precies waarom de beperkte free-float bij TT zo volatiel is voor de koers van het aandeel

er is bij TT wel degelijk een "conflict of interest" , waar de Founders en de Groot aandeelhouders zijn en ook nog eens de Bestuurders
dan nog een paar aandeelhouders verder met een aanmerkelijk belang die tot de inner-circle horen en dit zijn dan de privileged portfolio holders , de rest moet het hebben voor wat analisten of TT eventueel wenst te delen, die worden niet gerustgesteld, die weten niet van een strategische agenda, die weten niet van wanneer de endgame van kracht gaat en op welke basis
die weten fuck-all en dus die handelen puur op wat ze aan nieuws te horen krijgen, die weten pas ter elver uren van een waarschuwing ( heb je even naar het volume gekeken wat uitgekotst is op de dag van de waarschuwing ), die weten niet wat in het orderbook zit aan concluded of overlopend, of under negotation

er zit klasse-justitie op dit aandeel qua informatie en daarom zal HG echt 2 X moeten nadenken voordat hij een listing aanvraagt aan de overkant van de plas, want daar maken ze gehakt van je met zulke belangenverstrengeling, of je moet een Buffett zijn, maar die geeft dan ook jaarlijks mooie returns en geeft de Oracle dagen voor zijn stockholders.

KeesTom
0
quote:

Lenteweer schreef op 22 oktober 2016 14:32:

Heeft iemand van de technische forumleden enig idee hoe lang het nog zal duren voordat het volledig automatisch rijden gemeengoed is?

Het lijkt me zo heerlijk om als ik 80 ben nog steeds met mijn camper door Europa te rijden zonder al teveel schade aan te richten....

Ik heb gelukkig nog even te gaan voor het zover is, maar het opent wel perspectief!
De meeste autofabrikanten geven aan in 2020....zo ook tomtom CEO HG gisteren....succes...
305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 13:09
Koers 5,585
Verschil -0,145 (-2,53%)
Hoog 5,725
Laag 5,570
Volume 116.891
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront