TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
[verwijderd]
0
@groeibriljant.

De vraag is of wij wel mee mogen profiteren?
Ben bang dat de echte winst in de zakken verdwijnt die toch al gevuld zijn.
Als HG ballen heeft blijft hij standvastig en zal doen wat hij beloofd heeft dat is "aandeelhouderswaarde" creëren!!!@
Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 27 juli 2016 14:18:

[...]
Denk er zo'n beetje hetzelfde over. Toch zal men ook een aanzienlijk deel aan softwarecomponenten inbrengen in de samenwerkingen met o.a. Bosch en Volkswagen. Simpelweg omdat men die componenten toch al op de plank heeft liggen voor het productieproces van RoadDNA en waarom dan niet een deel gebruiken voor de bewerking van de data van de crowdsensoren. Win-win en het versneld de ontwikkelingen.
Dank voor de aanvulling. Idd lijkt me het uitwisselen van al ontwikkelde softwarecomponenten logisch in een samenwerkingsverband. Ook als die oorspronkelijk gemaakt zijn voor het uitlezen van de professionele sensoren in hun camera-vans.

Maar ik blijf bij mijn mening dat TT hier de 'lead' aan anderen zal laten (Bosch, MBLY, Nvidia, etc.). Ten eerste omdat dat hun core business niet is, en ze zo in principe kunnen blijven samenwerken met alle 'sensorboeren'.
Ten tweede omdat ze zo aan de eventuele voorkeurswensen van hun belangrijke oem-klanten te alle tijde kunnen voldoen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 27 juli 2016 15:20:

[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Het gaat niet om uit de crowd lezen denk ik. Tom2 kent toch zijn snelheidssignalering? Ik heb op de open dag gezien dat ze druk bezig zijn met AI technieken om verkeersborden (ook onder- en overborden) te herkennen. Ook markeringen op de weg, snelheidsaanduidingen lezen en wat denk je van RoadDNA: is toch allemaal beeldverwerking?
Zij moeten deze beelden toch vergelijken met de onboardkaart en in geval van een afwijking dit communiceren naar de cloud (closed-loop)?
Als dit niet zo zou zijn, dan zou Tom2 altijd moeten optrekken met Bosch om HD-Maps en RoadDNA aan te bieden. Ik denk dat niet. Ik vermoed dat dit stukje volledig Tom2 is, dus ook de bijkomende sensorverwerking (Radar, Lidar, Camera) moeten zij dan in hun portfolio hebben.
Voor de bijkomende ADAS functies leest Bosch mischien wel dezelfde sensoren uit op hetzelfde moment, maar koppelt er andere acties aan.
Het is maar een aanname.
We praten denk ik niet langs elkaar heen, maar we moeten scherper definiëren waar we het op een bepaald moment over hebben.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat TT het uitlezen van de professionele sensoren in hun mapping vans zelf doet, incl. wegmarkeringen en 'onderborden'. Kan best zijn dat TT dit ook met hulp van een 'sensorboer' doet (niet oneerbiedig bedoeld), maar TT zal hier ongetwijfeld 'the lead' in willen hebben, gewoon alles in eigen hand willen hebben.

Bij crowd-sourcing ligt het veel complexer. Het begint met een fysisch signaal (elektrisch voltage) van het e-m of geluidsgevoelige deel van een sensor. Dat wordt vervolgens bemonsterd en gedigitaliseerd, gefilterd, en verder omgezet tot bijv. pixels, en/of geformatteerd en van bijbehorende attributen voorzien zoals omschreven in het jou welbekende 'Sensoris' concept.
Daarna komen sensor fusion etc. aan bod, en Nvidia of die box van MBLY, name it.

En dan vertakt het weer. Directe input voor een onboard autopilot, óf verzenden naar ... (vul maar in) voor V2I of zelfs V2V (dan moet je het ook over DSRC gaan hebben).
Daar wordt alles weer verder 'verteerd'. Tot directe adviezen of instructies, met name bij V2V, maar HERE droomt ook over een realtime rol voor 'hun' Nokia-cloud.

Of tot meer algemene maar wel (near-)realtime info.

Ergens langs dit pad haakt TT in (zie ook mijn vorige post hier, aan groeibriljant). Mijn part op verschillende punten, afhankelijk van de partner(s) en de aard van het samenwerkingsverband. Vooral als data-makelaar, incl. realtime maps en HD maps. Nu al gedeeltelijk crowd-sourced (via de Apple 'probes'), straks nog meer. Bij 'traffic' doen ze dat al vele jaren, als beste ter wereld.

Trek je eigen conclusies over de manier waarop RoadDNA gebruikt gaat worden. Ik betwijfel of TT dat volledig in eigen hand wil houden, tot en met de onboard algoritmen aan toe. Ik denk meer aan het volgende scenario:

TT levert het basisprincipe en de 'DNA'-data zelf, evt. met een paar geheime sleutels, maar licensen de rest. Sensorboeren en oem's mogen zelf weten hoe ze het verder implementeren, en welke lidars ze daar hoe voor wensen te gebruiken.

Zo houdt TT hun markt zo breed en toekomstbestendig als maar mogelijk is.

Beperktedijkbewaking
0
Sorry, ik ben een techneut, op strategisch niveau. Geen hobbyist als @Slainte, daar had ik altijd al een hekel aan.
AI-fantaseren over het technisch mogelijke, maar het huidige en nabij-toekomstige afserveren...

Ook goede morgen, Slainte. Niks mis met AI, maar jij maakt er een fantasie van.
Alsof er binnen 20 jaar een voetbalrobot zal zijn die Schneider zal evenaren.

AI werkt binnen door mensen vastgestelde grenzen, zoals bij chess of go. No more.
AI zal nooit ons overlevingsinstinct erkennen, ook niet als dat fout is.

Voor mij dient geklets over AI hier alleen om alle verdere lastige discussies te ontlopen. Door mensen die van de echte technologie van TT niks snappen.

[verwijderd]
0
Voor diegenen die menen dat het echt met HD-Maps moét heb ik hier een eye-opener.
Is in feite een mix tussen the 'Google-way 'en the 'Mobileye-way'. In ieder geval rijdt deze al op the 'high-way':

Equipped with Velodyne LiDAR’S HDL-32E 3D Sensor, Hi-Tech Robotic Systemz's Novus Drive Debuts as India's First Driverless Shuttle

www.prweb.com/releases/2016/07/prweb1...

En nog 1:
Selenium, our new autonomous control system can work in pedestrianised environments as well as roads and motorways, and is not reliant on GPS to operate

www.oxbotica.com/
[verwijderd]
0
Politiek wordt ook langzaam wakker:

“The question is not whether autonomous technology must be perfect before it hits the road, but whether safety regulators should allow demonstrably dangerous technology with no minimum safety performance standards in place, to be deployed on American highways.”

safecarnews.com/auto-safety-advocates...
[verwijderd]
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 30 juli 2016 06:09:

Sorry, ik ben een techneut, op strategisch niveau. Geen hobbyist als @Slainte, daar had ik altijd al een hekel aan.
AI-fantaseren over het technisch mogelijke, maar het huidige en nabij-toekomstige afserveren...

Ook goede morgen, Slainte. Niks mis met AI, maar jij maakt er een fantasie van.
Alsof er binnen 20 jaar een voetbalrobot zal zijn die Schneider zal evenaren.

AI werkt binnen door mensen vastgestelde grenzen, zoals bij chess of go. No more.
AI zal nooit ons overlevingsinstinct erkennen, ook niet als dat fout is.

Voor mij dient geklets over AI hier alleen om alle verdere lastige discussies te ontlopen. Door mensen die van de echte technologie van TT niks snappen.

Er komt een paradigma-shift aan BDB, dus verzet is normaal.
Begrip is, zoals altijd, maar voor enkele weggelegd.
Gelukkig ben je een oude man. :)
[verwijderd]
0
quote:

Slainte schreef op 30 juli 2016 12:18:

[...]

Er komt een paradigma-shift aan BDB, dus verzet is normaal.
Begrip is, zoals altijd, maar voor enkele weggelegd.
Gelukkig ben je een oude man. :)

Btw @BDB Schneider evenaren heb je nou ook weer niet veel aan. Verbeteren zal hij hem! :-)
siepels
0
quote:

Slainte schreef op 30 juli 2016 12:18:

[...]

Er komt een paradigma-shift aan BDB, dus verzet is normaal.
Begrip is, zoals altijd, maar voor enkelen weggelegd.
Gelukkig ben je een oude man. :)

Slainte, jij kunt dan wel tot de jongere generatie behoren,
maar in ieder geval met de kwalificatie stumperds.
mjmj
0
Nou jongens wel een beetje aardig tegen elkaar blijven s.v.p. En met jongens bedoel ik ook meisjes.
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 30 juli 2016 10:36:

Voor diegenen die menen dat het echt met HD-Maps moét heb ik hier een eye-opener.
Is in feite een mix tussen the 'Google-way 'en the 'Mobileye-way'. In ieder geval rijdt deze al op the 'high-way':

Equipped with Velodyne LiDAR’S HDL-32E 3D Sensor, Hi-Tech Robotic Systemz's Novus Drive Debuts as India's First Driverless Shuttle

www.prweb.com/releases/2016/07/prweb1...

En nog 1:
Selenium, our new autonomous control system can work in pedestrianised environments as well as roads and motorways, and is not reliant on GPS to operate

www.oxbotica.com/
Zeker geen eye-opener. Experimenteel en rijdend in een zeer beperkte en gesloten omgeving. En ook nog eens met Lidar. Net als die Google-autootjes.

Er gebeurt van alles in de research en dat is ook goed. Uiteindelijk zullen ideeën en concepten zich vanuit de research economisch moeten bewijzen. Het wordt een mix van technologie en daarnaast ook redundante systemen ivm de extreme veiligheidseisen.
De zelfrijdende auto is voorlopig ook nog heel ver weg (behalve dan in gecontroleerde en beperkte omgevingen)

Ik zie meer een geleidelijke ontwikkeling via toenemende functionaliteit in ADAS/HAD-systemen. Eerst op de snelwegen en pas veel later in de dorpen en steden. HD Maps en nauwkeurige positiebepaling zijn daarvoor de basis. Daar bovenop krijg je dan meer en meer sensoren, en steeds betere sensoren. De eisen worden in de tijd ook steeds hoger. Van 10cm nauwkeurig naar 1 cm nauwkeurig etc.etc..

pim f
0
Even een interessant overzichtje van de beschikbare technologie voor selfdriving cars naar aanleiding van het Tesla ongeluk (voor de kenners vast gesneden koek maar voor de rest wellicht een hulp):

www.nytimes.com/interactive/2016/07/0...
B_B
0
Autonomous parking solution in Germany... is Dubai next?
New innovative parking solution will help cars find and report empty slots to help other motorists
By Joseph George
Published Sunday, July 31, 2016

Autonomous parking solutions in Dubai could become a reality by 2020, making the emirate one of the first cities in the world to become completely smart city.

Bosch, the company which has built various technology solutions in autonomous parking, says its latest solutions , currently being tested in Germany, can identify empty parking space and alert motorists looking for a space, thereby not only saving time and fuel and emissions but also increase efficiency and productivity.
.....
www.emirates247.com/business/technolo...
B_B
0
Daimler using deep learning to teach autonomous cars to drive themselves
JULY 27, 2016

German auto giant Daimler is using deep learning techniques to teach its autonomous cars how to drive, and is boasting it has produced the smartest car in its market.

The company is also working with Bosch and others on developing a smart car parking system, whereby human customers can simply pick up or drop off their cars in a designated area, perhaps at the entrance of a car park, and the car will go and park itself, or will come to the customer, depending on what’s required.
.....
roboticsandautomationnews.com/2016/07...
B_B
0
Uber to invest $500 million in global mapping project: FT
Reuters July 31, 2016

NEW YORK (Reuters) - Ride-hailing service Uber [UBER.UL] has decided to invest $500 million into an ambitious global mapping project to wean itself off dependence on Google Maps and pave the way for driverless cars, the Financial Times reported on Sunday.

The San Francisco-based company is ramping up spending in new technologies such as mapping and driverless cars following new investments into the company earlier this year.

A representative for Uber could not immediately be reached for comment.

finance.yahoo.com/news/uber-invest-50...
[verwijderd]
0
quote:

B_B schreef op 1 augustus 2016 00:59:

Uber to invest $500 million in global mapping project: FT
Reuters July 31, 2016

NEW YORK (Reuters) - Ride-hailing service Uber [UBER.UL] has decided to invest $500 million into an ambitious global mapping project to wean itself off dependence on Google Maps and pave the way for driverless cars, the Financial Times reported on Sunday.

The San Francisco-based company is ramping up spending in new technologies such as mapping and driverless cars following new investments into the company earlier this year.

A representative for Uber could not immediately be reached for comment.

finance.yahoo.com/news/uber-invest-50...
Zeer goed nieuws voor TomTom.

Uber heeft in 2015 voor de driver-applicaties Google al vervangen door TomTom. Men wilde een betere kwaliteit qua real-time Services.

Nu gaat men zeer waarschijnlijk Google ook vervangen in de user App. Wordt dan een identieke klant als Apple (wellicht zelfs nog groter dan Apple omdat men meer klanten bedient); licentie op TomTom-Maps met wat eigen layers.
Chameleon
1
www.autoblog.com/2016/08/01/delphi-au...

"Delphi's autonomous system uses cameras, lidar, and radar. The company has internal mapping technology, but will eventually look to use an outside vendor."
Chameleon
0
www.emirates247.com/business/technolo...

"One of the methods Bosch employs is to fit special occupancy sensors in parking lots or garages to detect and report empty spaces. Separately, many of its sensors already deployed on several automobiles searches and identifies empty curbside parking. The information is processed in the Bosch IoT Cloud to generate digital maps of parking spaces.

According to Bosch drivers can access the maps, for instance online or via their vehicle’s navigation system, and let themselves be guided directly to areas with free parking spaces."
B_B
0
quote:

groeibriljant schreef op 1 augustus 2016 09:09:

[...]

Zeer goed nieuws voor TomTom.

Uber heeft in 2015 voor de driver-applicaties Google al vervangen door TomTom. Men wilde een betere kwaliteit qua real-time Services.

Nu gaat men zeer waarschijnlijk Google ook vervangen in de user App. Wordt dan een identieke klant als Apple (wellicht zelfs nog groter dan Apple omdat men meer klanten bedient); licentie op TomTom-Maps met wat eigen layers.
Why Uber will invest $500 million to map the world
Uber plans to invest in its own precise mapping system as part of its effort to develop driverless cars.
By Nicole Orttung, Staff AUGUST 1, 2016
.....
But Google has hiked its fees to use Google Maps, making reliance on the company even less attractive for Uber.
.....
www.csmonitor.com/Technology/2016/080...
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront