TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM MEI 2016

3.928 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 ... 193 194 195 196 197 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 27 mei 2016 22:56:

[...]

Maar het zwakke van Lidar op dit moment is: het zit nog in geen enkele auto.

Er schijnt 1 Tesla met Lidar in de zijspiegels rond te rijden...

Bijlage:
boem!
1
quote:

Hik schreef op 27 mei 2016 22:32:

[...]

Ford en Toyota zitten echt op de lijn van 'zelf het wiel uitvinden'. Volvo heeft rond de proef in Gothenburg ook zelf de mapping gedaan.
Ford hint in het artikel een beetje naar crowdsourcing. Dus niet nog een keer een partij die de weg opgaat met eigen dure mapping-vans.

Ik denk dat autobouwers die zich nu nog niet uitgesproken hebben voor HERE of Tom2 er van uitgaan dat ze nog tijd genoeg hebben om hun eigen mogelijkheden te onderzoeken.
Dat ze het wiel zelf willen gaan uitvinden is inderdaad een optie.
Het kan ook zijn dat zij meer kennis willen vergaren in een beperkte testomgeving.

Ik ga uit van het laatste daar 1 enkele OEM gewoonweg te weinig probes op de weg zal hebben om daar via crowd scourcing een actuele map van te kunnen behouden.
boem!
2
quote:

Hik schreef op 27 mei 2016 22:40:

[...]

Maar dan heb je alleen maar de berijdbare wegen. Je hebt dan niet de vereiste nauwkeurigheid voor de SDC van enkele centimeters. Wat bedrijven met AI/Deeplearning crowdsourcing verder nog doen is ook tegelijkertijd kenmerken van de weg en zijn omgeving vastleggen. Dit zijn net zulke noodzakelijke gegevens als de 'oude' kaart. Kijk naar Tesla. Zij bouwen hun Tesla-Fleet kaart-database op die manier op en als ze hun autopilot gegevens analyseren blijken ze met al die 'gemiddelde' waardes hele zuivere wegassen te kunnen genereren. Als je maar héél veel gegevens hebt wordt het vanzelf nauwkeurig. De waarde zit hem dus in de hoeveelheid. Daar heeft George Hotz van comma.ai een app voor bedacht: 'chffr'. Deze kun je binnenkort downloaden en daarmee verdien je comma.ai punten waarmee je korting kunt krijgen op hun after-market SDC-kit die einde van het jaar beschikbaar moet komen voor $1000. Maar omdat ook hij niet zonder crowdsourced gegevens kan moet je dus die app in je telefoonhouder zetten met de camera aan.
Je raakt hier de kern van het verhaal.
"Indien je maar heel veel gegevens hebt wordt het vanzelf nauwkeurig".

Daar hoort een balangrijk element aan te worden toegevoegd en dat is de "fabriek" op de achtergrond die de gegevens analyseert en controleert voordat de mutatie wordt vrijgegeven.
Het impliceert ook dat de overige kenmerken van de weg een essentiele rol spelen.
Als voorbeeld noem ik hier de verkeersborden.
Op zich niet zo boeiend op het eerste gezicht maar indien je je realiseert dat er wereldwijd 70.000 van deze tekens actief zijn komt dat in een ander perspectief te staan.

In een beperkte omgeving is daar al heel snel een werkend testmodel van neer te zetten, echter de OEM's produceren niet voor een beperkte regio maar voor de hele wereld.
Indien de OEM's de boot niet willen missen zullen zij moeten kiezen voor delen. Door het delen slaan zij twee vliegen in 1 klap tw: 1 kostendeling en 2 een grotere massa om sneller de "map" op het hogere nivo te brengen dat noodzakelijk is voor de SDC.

Je hebt daarvoor een platform nodig dat geautomatiseerd de controles uitvoert of er mutaties doorgevoerd moeten worden in de map en dat op wereldschaal. Tom2 geeft aan dat zij daaraan de laatste jaren hebben gewerkt en dat een dergelijk platform nu operationeel is.
Tevens geven zij aan dat zij daarin een voorsprong op HERE hebben opgebouwd. Hoe je gedurende 1 jaar die voorsprong van 3 jaar op 5 jaar kan brengen is mij een raadsel want dat kan je met toepassing van dezelfde rekenfactor ook aangeven dat die voorsprong van 5 jaar binnen 2,5 jaar kan worden ingelopen.

Het produceren van een wereldomvattende SDC-kaart is extreem duur evenals het onderhouden daarvan.
OEM's zullen op basis van kosten en tijd noodzakelijkerwijs moeten kiezen voor "delen".
De 3 duitse OEM's hebben hiervoor het eerste bewijs geleverd door de aankoop van HERE. Of zij in staat zijn om HERE op tijd op nivo te krijgen moet worden afgewacht.
Het jaartal 2020 wordt prominent genoemd.
Daarnaast is er Google en is er mogelijk sprake van een initiatief van Apple om tot een dergelijke map te komen.
De OEM's moeten voor die tijd hun keuze maken evenals de TECH-co's indien zij serieus werk willen maken om via EV/SDC's te penetreren in dit marktsegment.

Het lijkt voor de hand te liggen, dat er een aantal clusters zullen ontstaan omdat een monopolie ondenkbaar is bij een dergelijk cruciaal onderdeel voor SDC.

Juist vanwege die kostenfactor en de nog te vergeven tijd is het welhaast zeker, dat Tom2 1 van die clusters zal zijn.

Nasdaq_NL
0
relpinda
0
www.kia.com/nl/modellen/kia-niro/

ONZE NIEUWSTE RIDE
“Voordat je instapt, zie je het al: dit wordt bijzonder. De Kia Niro is anders dan andere hybrides. Deze is mooi! En hij rijdt echt sportief, zoals je van een crossover mag verwachten. Je stapt weer uit met een brede grijns op je gezicht.”

Het navigatiesysteem is voorzien van achteruitrijcamera en TomTom Live Services. Voor het eerst op een Kia is het navigatiesysteem voorzien van Android Auto en Apple CarPlay. Ultieme connectiviteit tussen jeauto en smartphone.

LZA
[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 28 mei 2016 02:31:

[...]

Je raakt hier de kern van het verhaal.
"Indien je maar heel veel gegevens hebt wordt het vanzelf nauwkeurig".

Daar hoort een balangrijk element aan te worden toegevoegd en dat is de "fabriek" op de achtergrond die de gegevens analyseert en controleert voordat de mutatie wordt vrijgegeven.
Het impliceert ook dat de overige kenmerken van de weg een essentiele rol spelen.
Als voorbeeld noem ik hier de verkeersborden.
Op zich niet zo boeiend op het eerste gezicht maar indien je je realiseert dat er wereldwijd 70.000 van deze tekens actief zijn komt dat in een ander perspectief te staan.

In een beperkte omgeving is daar al heel snel een werkend testmodel van neer te zetten, echter de OEM's produceren niet voor een beperkte regio maar voor de hele wereld.
Indien de OEM's de boot niet willen missen zullen zij moeten kiezen voor delen. Door het delen slaan zij twee vliegen in 1 klap tw: 1 kostendeling en 2 een grotere massa om sneller de "map" op het hogere nivo te brengen dat noodzakelijk is voor de SDC.

Je hebt daarvoor een platform nodig dat geautomatiseerd de controles uitvoert of er mutaties doorgevoerd moeten worden in de map en dat op wereldschaal. Tom2 geeft aan dat zij daaraan de laatste jaren hebben gewerkt en dat een dergelijk platform nu operationeel is.
Tevens geven zij aan dat zij daarin een voorsprong op HERE hebben opgebouwd. Hoe je gedurende 1 jaar die voorsprong van 3 jaar op 5 jaar kan brengen is mij een raadsel want dat kan je met toepassing van dezelfde rekenfactor ook aangeven dat die voorsprong van 5 jaar binnen 2,5 jaar kan worden ingelopen.

Het produceren van een wereldomvattende SDC-kaart is extreem duur evenals het onderhouden daarvan.
OEM's zullen op basis van kosten en tijd noodzakelijkerwijs moeten kiezen voor "delen".
De 3 duitse OEM's hebben hiervoor het eerste bewijs geleverd door de aankoop van HERE. Of zij in staat zijn om HERE op tijd op nivo te krijgen moet worden afgewacht.
Het jaartal 2020 wordt prominent genoemd.
Daarnaast is er Google en is er mogelijk sprake van een initiatief van Apple om tot een dergelijke map te komen.
De OEM's moeten voor die tijd hun keuze maken evenals de TECH-co's indien zij serieus werk willen maken om via EV/SDC's te penetreren in dit marktsegment.

Het lijkt voor de hand te liggen, dat er een aantal clusters zullen ontstaan omdat een monopolie ondenkbaar is bij een dergelijk cruciaal onderdeel voor SDC.

Juist vanwege die kostenfactor en de nog te vergeven tijd is het welhaast zeker, dat Tom2 1 van die clusters zal zijn.

Fabriek, controle, analyseren? Je loopt ver achter Martin, we leven niet meer in het industriële tijdperk. Extreem duur? Het kost geen drol meer.

Een snelle computer, een neural netwerk en bakken met data, meer heb je niet nodig. Punt 1 en 2 is voor een beetje bedrijf geen probleem, data wel. Dus degene met de meeste (en goedkoopste) data wint.
Het is wel duidelijk dat dit Tesla is met 780 miljoen gereden miles; en het mooiste? Volledig gratis data!
[verwijderd]
0
Chameleon
2
quote:

Slainte schreef op 28 mei 2016 14:27:

[...]

Fabriek, controle, analyseren? Je loopt ver achter Martin, we leven niet meer in het industriële tijdperk. Extreem duur? Het kost geen drol meer.

Een snelle computer, een neural netwerk en bakken met data, meer heb je niet nodig. Punt 1 en 2 is voor een beetje bedrijf geen probleem, data wel. Dus degene met de meeste (en goedkoopste) data wint.
Het is wel duidelijk dat dit Tesla is met 780 miljoen gereden miles; en het mooiste? Volledig gratis data!

en dan is de vraag welke data vereist is voor autonomous driving....

Tesla heeft prachtige data en kan daarmee de auto heel mooi in het midden van de weg laten rijden. Als alleen blijkt dat voor autonomous driving (level 4) LIDAR nodig is dan heeft helemaal niemand deze data op dit moment. Of toch wel, o ja er zijn een paar map making companies die deze lidar info wel hebben....

En als straks alle auto's uitgerust worden met solid state lidars, kan iedereen dan een map maken? Of zijn deze solid state lidars misschien niet goed genoeg om de basismap te maken maar kunnen ze wel de map up to date houden?

En zou deze LIDAR data wellicht iets lastiger te analyseren zijn dan vision beelden? Misschien toch iets van een bewerking nodig naast de algoritmes?

En wanneer zijn deze sold state lidars goedkoop genoeg om in grote aantallen te verwerken in auto's? En wanneer zou men dan genoeg auto's op de weg hebben om een goede dekking te hebben?

Interessante vragen, misschien dat jij hier iets te kort door de bocht gaat...
seren
0
vandaag een tweet van TT Telematics:
Look out for the crazy adventures of Eric and Max. All will be revealed Tuesday 31st! #WEBFLEETBetterTogether

wie heeft de uitleg?
boem!
0
quote:

Slainte schreef op 28 mei 2016 14:27:

[...]

Fabriek, controle, analyseren? Je loopt ver achter Martin, we leven niet meer in het industriële tijdperk. Extreem duur? Het kost geen drol meer.

Een snelle computer, een neural netwerk en bakken met data, meer heb je niet nodig. Punt 1 en 2 is voor een beetje bedrijf geen probleem, data wel. Dus degene met de meeste (en goedkoopste) data wint.
Het is wel duidelijk dat dit Tesla is met 780 miljoen gereden miles; en het mooiste? Volledig gratis data!

Ik lees je nick-name als doodgeslagen maar dat moet waarschijnlijk doorgeslagen zijn.

Ik heb veel waardering voor het lef om ongetreden paden te bewandelen en de fantastische marketinguitstraling van het bedrijf Tesla, maar om ze nu aan te wijzen als het bedrijf dat in de toekomst "de" leverancier wordt voor de SDC-maps gaat mij echt meer dan tien stappen te ver.
[verwijderd]
0
Wies heeft al een aandeel, waar hij gelijk gekregen heeft....overname postnl( zo goed als zeker).....kassa!! Wie is de volgende??? KPN, Delta LLoyd of tomtom?
NielsjeB
0
quote:

seren schreef op 28 mei 2016 15:57:

vandaag een tweet van TT Telematics:
Look out for the crazy adventures of Eric and Max. All will be revealed Tuesday 31st! #WEBFLEETBetterTogether

wie heeft de uitleg?
Eric Feldkircher
Sales Rep - West at Fleetmatics
&
Max Marschang
Team Manager
TomTom Telematics

Echt, wat moeten we met dit soort raadseltjes. Voor iets interessants geven ze een PB uit, de rest lijkt me gewoon reclame voor een non-event of een nieuw dan wel verbeterd product.

Maar goed, ik zit er graag naast. BetterTogether, zouden ze daar Apple/Google/Tesla/Fleetmatics/Volvo mee bedoelen? #speculatie
seren
0
quote:

NielsjeB schreef op 28 mei 2016 19:38:

[...]
Eric Feldkircher
Sales Rep - West at Fleetmatics
&
Max Marschang
Team Manager
TomTom Telematics

Echt, wat moeten we met dit soort raadseltjes. Voor iets interessants geven ze een PB uit, de rest lijkt me gewoon reclame voor een non-event of een nieuw dan wel verbeterd product.

Maar goed, ik zit er graag naast. BetterTogether, zouden ze daar Apple/Google/Tesla/Fleetmatics/Volvo mee bedoelen? #speculatie
Dank je wel voor de namen, en ik ben het er mee eens, als het iets groots zou zijn dan werd het niet op deze manier gebracht, twitter wordt meer gebruikt voor recalme en consumer-informatie.

Toch ben ik benieuwd wat er dan dinsdag komt.
[verwijderd]
0
quote:

seren schreef op 28 mei 2016 19:45:

[...]

Dank je wel voor de namen, en ik ben het er mee eens, als het iets groots zou zijn dan werd het niet op deze manier gebracht, twitter wordt meer gebruikt voor recalme en consumer-informatie.

Toch ben ik benieuwd wat er dan dinsdag komt.

Misschien wel deze Eric?

twitter.com/ericvanb?lang=nl

Eric van Ballegoie
@ericvanb
www.Hardware.Info | Test Televisies, (Action)Cams, 3D Printers, Drones, Domotica | Videomaker | Privé: Auto's, Motoren, F1-tech, home cinema, Park16Hoven

Filmpje gemaakt met Max Verstappen?
NielsjeB
0
quote:

Hik schreef op 28 mei 2016 20:05:

[...]

Misschien wel deze Eric?

twitter.com/ericvanb?lang=nl

Eric van Ballegoie
@ericvanb
www.Hardware.Info | Test Televisies, (Action)Cams, 3D Printers, Drones, Domotica | Videomaker | Privé: Auto's, Motoren, F1-tech, home cinema, Park16Hoven

Filmpje gemaakt met Max Verstappen?
Goede gedachte, zou zo maar Max Verstappen kunnen zijn ja, met z'n race engineer.
[verwijderd]
0
quote:

seren schreef op 27 mei 2016 21:54:

[...]
Positief of negatief?
Een nieuw consortium (Detroit, Volvo, Toyota, TT) zouden het samen kunnen uitmappen. Alleen moeilijk om de constructie op te zetten, dan moet iedereen een tijdje stil zijn.
Zeker niet ondenkbaar.
[verwijderd]
3
quote:

Slainte schreef op 28 mei 2016 14:27:

[...]

Fabriek, controle, analyseren? Je loopt ver achter Martin, we leven niet meer in het industriële tijdperk. Extreem duur? Het kost geen drol meer.

Een snelle computer, een neural netwerk en bakken met data, meer heb je niet nodig. Punt 1 en 2 is voor een beetje bedrijf geen probleem, data wel. Dus degene met de meeste (en goedkoopste) data wint.
Het is wel duidelijk dat dit Tesla is met 780 miljoen gereden miles; en het mooiste? Volledig gratis data!

Dat was voor mij een van de opvallende punten van de Open dag van TomTom gisteren.Tijdens de laatste Q&A van de ochtendsessie ging het erover dat het in het belang van de autoindustrie was om de data te delen. Toen stelde ik de licht vileine vraag of ze tekenen hadden dat de nieuwe eigenaren van HERE dat dan ook inderdaad zouden gaan doen. Dar werd "als door een angel gestoken" op gereageerd door meerdere sprekers, waarbij ook Saucier zich spontaan erin mengde. Nee, de "germans" gingen mogelijk/waarschijnlijk hun probe data niet delen, maar er waren nog genoeg andere producenten. Er was wel duidelijk een open zenuw geraakt. Maar tegelijk straalden ze wel zelfvertrouwen en optimisme uit.

Is natuurlijk ook knap lullig dat er 3 belangrijke "up-market" merken (vermoedelijk inclusief TOTAAL VW) hun probe data NIET gaan delen met jou.

Was trouwens een zeer positieve dag gisteren. Perfect georganiseerd met een enthousiaste, optimistische uitstraling en veel op de gezichten afleesbare "trots". Onder andere het RoadDNA-team was erg enthousiast over hun lopende toekomstprojecten. Maar de kans om "losse lippen" aan het praten te krijgen leek nihil. Er zijn zijn volgens mij de laatste tijd zeer indringende geheimhoudingsinstructies van kracht.

Een klein highlightje voor mij was dat ik meen Peter Frans Pauwels tijdens een van de zeer goede prestaties aangaf dat 20% van het stedelijk vervoer betrekking heeft op het zoeken naar parkeerplaatsen. En dat ze een bijdrage willen leveren aan het oplossen van dat probleem. Klonk als iets met een tijdhorizon van minder dan 2 jaar. Ook smart cities werden meerdere keren genoemd met een sfeer van steeds meer concrete lopende projecten er om heen.

Minpuntje: de demo van het transactionele mapmaking proces liet DRAMATISCHE responstijden zien. Het selecteren/oproepen van een concrete maplayer om die te kunnen editen leek afhankelijk van de keuzes tussen de halve en anderhalve minuut te kunnen duren. Dan zijn "manuele edits" een ramp lijkt mij. Qua architectuur is het platform voor NL al anderhalf jaar operationeel en "volwassen".

De achterliggende database lijkt zeer gezond qua structuur en prima voorbereid op "extensibility". Zo ook de steeds verder op Navkit gebaseerde navigatie oplossingen. Van de andere kant leek het werk voor FIAT nog heel erg op "aankloten"/roeien met de riemen die je hebt.
[verwijderd]
0
quote:

seren schreef op 28 mei 2016 15:57:

vandaag een tweet van TT Telematics:
Look out for the crazy adventures of Eric and Max. All will be revealed Tuesday 31st! #WEBFLEETBetterTogether

wie heeft de uitleg?
Eerste sporen van de nieuwe marketing partner?
[verwijderd]
0
quote:

NielsjeB schreef op 28 mei 2016 19:38:

[...]
Eric Feldkircher
Sales Rep - West at Fleetmatics
&
Max Marschang
Team Manager
TomTom Telematics

Echt, wat moeten we met dit soort raadseltjes. Voor iets interessants geven ze een PB uit, de rest lijkt me gewoon reclame voor een non-event of een nieuw dan wel verbeterd product.

Maar goed, ik zit er graag naast. BetterTogether, zouden ze daar Apple/Google/Tesla/Fleetmatics/Volvo mee bedoelen? #speculatie
Edit! Voor iets interessants geven ze een GEEN PB uit!!!

Zie: Volvo deal, Harman toeleverancier. Wel allerlei "bladvulling" in die zelfde periode. Blijft zeeeeeeeeer verdacht!
3.928 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 ... 193 194 195 196 197 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 12:18
Koers 5,840
Verschil -0,140 (-2,34%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 226.204
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront