martinmartin schreef op 4 mei 2016 03:53:
[...]
Ook van mij een AB voor @Justin, voor zijn voorspelling. Hij steekt er inderdaad zijn nek mee uit.
Twee opmerkingen vooraf daarover aan justin:
Je telt belastingafdrachten mee als positief resultaat.
Je verwisselt mi de omzetten uit 2015 van telematics en licensing waardoor het groeitempo van telematics onvoldoende uit de verf komt en waardoor licensing groeit in 2016 ipv stabiliseert.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je voor 2016 de voorzichtige outlook van Tom2 hebt proberen te benaderen.
Ook de jaren erna ga je uit van een zeer voorzichtige groei in omzet van resp. 5 en 10%.
De "timing" is niet alleen van bijzonder belang indien je wilt scoren met de koers dat geldt ook zeker voor de uitkomst van voorspellingen van het resultaat voor 2016 en komende jaren.
Waar we met een redelijke grens van zekerheid vanuit kunnen gaan is dat:
De Opex en Apex zullen groeien in 2016. Ik heb uit de opmerkingen gemaakt tijdens de CC niet kunnen opmaken dat dat tempo wordt vervolgd in 2017-2018.
De bruto-marge zal toenemen de komende jaren. Ikzelf schat de marges 1% punt hoger in dan jou.
De timing vwb de omzet Automotive is de onzekere factor. Dit jaat gaat de deal met PSA de eerste feitelijke omzet opleveren. Deze deal zat niet in het orderboek 2013 ad 120 mio, 2014 240 mio of de 330 mio uit 2015.
Van bill tot book duurt 2 jaar waarna de omzet in ruwweg 5 jaar de omzet inloopt. De orderboeken 2013, 2014 en 2015 ad 700 mio in totaal zal tegen de feitelijke take-rate voor 20%(5 jaar) in de omzet van 2018 worden verantwoordt. Tel daarbij op de 20% van de waarde van de PSA deal en het aandeel van het orderboek 2016 dan moet het al gek lopen indien we in 2018 onder de 250 mio omzet Automotive noteren.
Met een positief momentum in Automotive zie ik voor 2016, 2017 em 2018:
Een omzet van 1.100 mio, 1.200 mio en 1.350 mio
Met een bruto-marge van resp 59%, 60% en 61% resteert er na
Een opex van 580 mio, 580 mio en 590 mio
Een operationeel resultaat van 70 mio, 140 mio en 235 mio en
Een netto resultaat van 55 mio, 115 mio en 185 mio.
Dehalve een adjusted wpa van 40 ct, 65 ct en 95 ct voor resp 2016, 2017 en 2018.
Met een beetje geluk in de timing van automotive heb ik jouw 43 ct adj wpa voor 2016 nog niet opgegeven.