Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.216 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
gerrit 69
0
www.gelderlander.nl/algemeen/economie...

BRUSSEL (ANP) - Het aantal elektrische auto's is het afgelopen jaar fors gestegen. In totaal werden er ruim 43.000 nieuwe elektrische personenauto's en hybrides met een stekker geregistreerd. Daarmee was Nederland koploper in Europa. Dat blijkt uit verkoopcijfers die brancheorganisatie ACEA vrijdag publiceerde.
Mensen die vorig jaar een hybride met stekker kochten, konden nog profiteren van gunstigere belastingregels. De wijziging van de bijtelling per 1 januari gaf de verkoop een flinke duw in de rug.

De groei in Nederland was in de laatste drie maanden van het jaar in absolute aantallen zelfs groter dan in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië bij elkaar. Nederland was met ruim 25.000 nieuwe elektrische auto's aan het einde van het jaar goed voor bijna de helft van de verkopen van elektrische auto's in de hele Europese Unie.
voda
0
Meer omzet en verlies voor Tesla

AMSTERDAM (Dow Jones)--Tesla Motors inc (TSLA) heeft in het vierde kwartaal de omzet zien stijgen, evenals het verlies, maar voorziet voor 2016 wel groei. Dit bleek woensdagavond nabeurs uit de kwartaalcijfers van de fabrikant van elektrische auto's.

In het afgelopen kwartaal boekte Tesla een omzet van $1,2 miljard, of ruim $1,7 miljard rekening houdend met een half miljard dollar aan afgeleverde modellen met een terugkoopgarantie. Dit leverde een nettoverlies op van $320 miljoen, ofwel $2,44 per aandeel. Rekening houdend met bijzondere posten bedroeg het verlies nog altijd $114 miljoen.

In het vierde kwartaal van 2014 lag de omzet van de autofabrikant nog op $957 miljoen met een verlies van $108 miljoen. Over heel 2015 bedroeg de omzet $4,0 miljard en leed de fabrikant een verlies van $889 miljoen.

In het vierde kwartaal produceerde Tesla 14.037 auto's, hetgeen minder was dan de 15.000 tot 17.000 auto's die de fabrikant nog voorzag bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. Tesla wees er op dat het begon met de productie van Model X. Daarnaast leverde het 17.478 voertuigen af, hetgeen wel binnen de afgegeven bandbreedte van 17.000 tot 19.000 stuks viel.

Voor 2016 voorziet Tesla een positieve netto vrije kasstroom en zwarte cijfers, mits rekening houdend met bijzondere posten en afschrijvingen. Naar verwachting worden er 80.000 tot 90.000 Tesla's afgeleverd, ruim meer dan de dik 50.000 in 2015. Het lopende eerste kwartaal zal 16.00 stuks aan bijdragen, een stijging van 60% op jaarbasis.

Daarbij meent Tesla, indien dit jaar volgend verwachting verloopt, het in 2017 het nieuwe derde model kan lanceren. "Opnieuw een belangrijke stap naar onze missie om de overstap naar duurzaam vervoer wereldwijd te versnellen", aldus CEO Elon Musk.

Het aandeel Tesla, dat in de reguliere handel nog 3,1% verloor, won in de elektronische handel nabeurs ruim 14%.

Door Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; amsterdam@wsj.com
voda
0
Renault gaat in VK oude batterijen gebruiken voor energie-opslag

UTRECHT – Renault is een samenwerking aangegaan om oude tweedehandse batterijen te gebruiken voor het opslaan van groene stroom op piekmomenten voor later gebruik.

Samen met het Britse bedrijf Connected Energy gaat de Franse automaker het project opzetten.

Accu’s van elektrische auto’s hebben na gebruik in een ev nog steeds een aanzienlijke capaciteit. Ze kunnen nog steeds goed gebruikt worden in andere toepassingen voordat ze uiteindelijk daadwerkelijk gerecycled worden.

Renault en Connected Energy willen de accu’s onder andere gebruiken voor het snelladen van elektrische auto’s op locaties waar het bestaande energienet dat niet kan.

Hoge capaciteit

In plaats van het direct opladen van elektrische auto’s met hoge capaciteit vanaf het energienet, worden eerst meerdere batterijen tegen een langzamer tempo opgeladen. Zo zijn de batterijen klaar om snel de auto snel op te laden wanneer dat nodig is.

De eerste producten van E-STOR hebben een nominaal vermogen van 50 kW/50 kWh.

Renault verkocht in heel Europa in 2015 ongeveer 23.000 elektrische auto’s. In het Verenigd Koninkrijk werden ongeveer 2.000 volledig elektrische Zoe’s aan de man gebracht.

groenecourant.nl/wetenschap/renault-g...
Bijlage:
voda
0
Wordt dit de eerste elektrische supercar van James Bond?

UTRECHT – Aston Martin gaat samenwerken met het Chinese techbedrijf LeEco om de eerste elektrische commerciële auto van Aston te ontwikkelen.

Het merk, dat bekendstaat als de favoriet van James Bond, wil samen met het Chinese concern in 2018 de RapidE, zoals de auto voorlopig heet, op de markt brengen. Eerder werkte leEco en Aston Martin al samen bij de ontwikkeling van de Rapide S.

LeEco is in China bekend als een fabrikant van smartphones en online tv. Het concept van de RapidE werd in oktober door Aston Martin onthuld. Streven is om eerst te kijken hoe de samenwerking gaat bij de RapidE en dan mogelijk nog meer elektrische auto´s te ontwikkelen later dit decennium.

“We worden gestimuleerd door de snelheid en de technische diepte van LeEco in dit concept naar volle productie”, verklaarde Aston Martin-topman Andy Palmer. “Het naar de markt brengen van de RapidE in 2018 is een belangrijke mijlpaal voor beide bedrijven.”

groenecourant.nl/elektrischeauto/word...
voda
0
Duitse energieconcerns gaan laadpunten verwerken in lantaarns en parkeergarages

UTRECHT – De Duitse energieconcern RWE en Uniper, dat voortgekomen is uit E.On gaan de krachten bundelen om slimme laadpunten te verwerken in bijvoorbeeld lantaarnpalen en parkeergarages.

De 2 bedrijven willen hun kennis gaan bundelen. RWE Effizienz heeft een bewezen betaalsysteem voor het opladen van elektrische auto’s en biedt een reeks netwerkopties aan.

Dit wordt aangevuld met een innovatief oplaadstation van Easycharge.me, een bedrijf in handen van Uniper, dat gemakkelijk te installeren is in verschillende parkeerplekken. De Leviamp dient als verlichting en kan uitklappen als snoer om een auto op te laden.

Energieconcern RWE investeert in een jong Duits bedrijf dat laadpunten verwerkt in straatverlichting of het dak van een parkeergarage. Naar eigen zeggen zijn de bijvoorbeeld perfect voor gebruik in ondergrondse parkeerplaatsen.

Voor een eerste klant, energiebedrijf Stadtwerke Neumünster in het noorden van Duitsland, worden straks de eerste slimme laadpunten geplaatst.

groenecourant.nl/elektrischeauto/duit...
voda
0
Jacht op lithium met opmars batterij-auto

door Theo Besteman

AMSTERDAM -

De opmars van batterijauto’s drijft beleggers naar de grondstof lithium, de kern van de nieuwe generatie accu’s. Nederlandse experts helpen bij verwerking van het gewilde lithium. Maar oververhitting in de batterijwereld dreigt.

Lithium, afkomstig uit zoutvelden en mijnbouw, zit steeds vaker in nieuwe batterijen voor Apple’s iPhones en iPads, elektrische fietsen maar ook in de nieuwe opslag van automaker Tesla. Die laat straks zonnecel energie naar zijn grote ’Powerwall’-huisbatterij bij miljoenen particulieren stormen.

Vooral de grotere 'energiedichtheid', de energie per massa, in lithium ten opzichte van andere stoffen maakt de delfstof interessant.

Drama

Industriële grondstoffen als belegging zijn al ruim vijf jaar een drama voor het rendement. Lithium steekt daar recent positief bij af. De stof en zijn delvers verslaan grote grondstoffenproducenten in de wereldwijde index.

Ook al vormt lithium maar 5% van alle materialen in een batterij, en gaat er wereldwijd maar $1 miljard in om.

De prijzen voor lithium - er zijn talloze vormen - liggen dit jaar toch al bijna 50% boven het gemiddelde van vorig jaar. Terwijl de echte opmars van de batterijauto’s nog moet beginnen.

Recordverkopen

Nissan en Renault boekten recordvragen naar batterijauto’s en de grondstof, VW’s Audi opent in 2018 zijn eigen batterijfabriek. De grootste batterijproducenten Samsung, Panasonic, Sony en ATL bloeien op.

Consultant Navigant, waar grote mijnbouwers als BHP Billiton op koersen, voorziet dat deze wereldmarkt voor batterijen met lithium in 2024 is uitgegroeid tot $220 miljard. Zakenbank Liberum wijst op de strengere Europese en Amerikaanse milieuregels voor auto’s, die de lithiumaccu’s in de kaart zouden spelen.

Genoeg vraag

Elon Musks batterijautomerk Tesla, dat Nederland als testgebied ziet, heeft voldoende vraag om per jaar 50.000 wagens met lithiumbatterijen uit zijn ’Gigafactory’ in Nevada te laten komen.

China volgt, het schakelt om van een industriële naar een op consumenten georiënteerde maatschappij. Peking investeert al in de productie om in 2020 minimaal vijf miljoen batterijauto’s te laten rijden.

Nederland volgt

,,De batterijtechnologie wordt heel nadrukkelijk relevant voor Nederlandse bedrijven”, ziet ook Paul Petersen van de federatie van technologiebranches FHI, met 700 bedrijven als leden in onder meer industriële elektronica. Maar productie komt, enkele starters daargelaten, nog veelal uit het buitenland.

Beleggers kijken uitdrukkelijk naar de uitgestrekte zoutvelden van Chili en Bolivia en producenten. SQM is de grootste lithiumproducent, maar lijdt sinds 2012 onder de grondstoffenmalaise.

Argentinië

Nu blijkt dat het Chinese staatsbedrijf Citic al zijn velden in de Atacama-woestijn wil opkopen, voor de lithium. Albemarle, ’s werelds grootste lithiumproducent, heeft Rockwood gekocht, de tweede producent van Chili. Toyota aast met mijnbouwer Orocobre op voorraden in Argentinië.

Bolivia kent enorme voorraden. Maar wil de lithiumbatterij liever zelf ontwikkelen. Nederland assisteert. De TU Delft en de Nederlandse bedrijven DaVinci Laboratory, Boon Consultancy en BTI-Energy helpen bij het opzetten van batterijbedrijven.

Forse kredieten

Bij de toenemende vraag investeren mijnbouwers om nieuwe voorraden aan te boren, wat vaak jaren duurt. Investeerders zijn bereid stevige kredieten af te geven, merken analisten.

,,Wij zijn inderdaad de eerste posities aan het innemen”, zegt Willem Middelkoop van het Commodity Discovery Fund. Zo’n 5% van het fonds zat al belegd in bedrijven die denken te profiteren van de vraag naar nieuwe energie.

Vernieuwing

Batterijauto’s hebben nog altijd het nadeel dat de energieopslag relatief snel leeg raakt. De markt is daarom dolenthousiast geraakt over onderzoek van de Universiteit van Singapore. De volgende generatie lithiumbatterijen laadt in twee minuten voor 70% op, slijt nauwelijks, en kan twintig jaar mee.

De grondstoffenmarkt is echter traditioneel té enthousiast, te laat met afbouw van productie. ,,Veel grondstofbedrijven rennen achter de Tesla-hype aan. Maar er is voorlopig helemaal geen tekort aan lithium, Tesla heeft voldoende voorraad ingekocht”, aldus grondstoffenexpert Peter Vermeulen van Plethora Precious Metals Fund.

Bron: DFT Premium
voda
0
BNEF: ’Jaren ’20 wordt decennium van elektrische auto’

UTRECHT – Vanaf de jaren ’20 kan de populariteit van elektrische auto’s wel eens dramatisch sneller groeien dan overheden en oliemaatschappijen verwachten.

Grote kostendalingen voor de benodigde accu’s van elektrische auto’s liggen in het verschiet waardoor vanaf 2020 ev’s een financieel veel betere optie worden dan auto’s op benzine of diesel.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De opstellers van een nieuw rapport verwachten dat de verkoop van elektrische auto’s in 2040 zal groeien naar 41 miljoen voertuigen wereldwijd, omgerekend een marktaandeel van 35 procent voor de kleinere auto’s.

13 miljoen vaten olie minder

Voor de autosector en ook de oliesector heeft die enorme groei grote gevolgen. Als in 2040 ongeveer een kwart van de auto’s elektrisch is, scheelt dat 13 miljoen vaten ruwe olie per dag. In plaats daarvan wordt er dagelijks 1.900 terawattuur elektriciteit verbruikt, oftewel 8 procent van de wereldwijde vraag naar elektriciteit in 2015.

BNEF heeft vooral gekeken naar de ontwikkeling van de batterijen die gebruikt worden in elektrische auto’s. Sinds 2010 zijn de kosten van lithium-ion batterijen, die het meest gebruikt worden, gedaald met 65 procent. Per kilowattuur wordt nu ongeveer 350 dollar betaald.

De onderzoekers verwachten dat de kosten verder zullen naar naar minder dan 120 dollar per kilowattuur in 2030. Als nieuwe technologieën worden ontwikkeld zullen de kosten nog verder dalen.

groenecourant.nl/elektrischeauto/bnef...
voda
0
Daimler investeert 500 miljoen euro in accufabriek in Duitsland

UTRECHT – De Duitse automaker Daimler gaat een half miljard euro steken in een nieuwe accufabriek in Duitsland.

De fabriek moet de accu’s gaan leveren voor een reeks nieuwe elektrische modellen van het bedrijf waarmee de elektrische kant van de autofabrikant moet worden uitgebreid.

Dochterbedrijf Deutsche Accumotive heeft een gebied van 20 hectare opgekocht bij Kamenz voor de fabriek.

“Om dichter bij volledig elektrische aandrijving te komen, blijven we investeren in het belangrijkste onderdeel van emissievrije voertuigen: de batterijen”, aldus Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter bij Daimler en hoofd van Mercedes-Benz.

De nieuwe productielocatie verdrievoudigt de beschikbare oppervlakte om batterijen te produceren. De nieuwe fabriek start naar verwachting in de zomer van 2017 met de productie. Eerder in 2014 kondigde Daimler al aan 100 miljoen euro te steken in het uitbreiden van de bestaande accufabriek.

Lees ook: Daimler: batterijen hebben licht voordeel op brandstofcel

groenecourant.nl/elektrischeauto/daim...
voda
0
‘Schone energie zal de olie- en autowereld vermorzelen’
•Gerben van der Marel

zaterdag 12 maart 2016, 6:00Update: zaterdag 12 maart 2016, 10:46

Over 15 jaar zijn we allen autodelers en rijden we op schone energie, stelt Tony Seba. Volgens sommigen draaft de Amerikaan door, maar hij staat pal. ‘De auto- en de olie-industrie weten heel goed wat er gaat gebeuren.’

Eeuwenlang waren mensen compleet afhankelijk van paard en wagen om vooruit te komen. Eind 19de eeuw veranderde dit radicaal door de introductie van de verbrandingsmotor. Onze moderne bolides, die nog steeds op vervuilende brandstoffen rijden, verdwijnen de komende tien jaar net zo snel uit beeld als paarden na 1900, zo stelt de Amerikaanse goeroe in schone energie Tony Seba.

Om zijn visie te illustreren toont Seba in spreekbeurten graag een foto van de beroemde 5th Avenue in New York in 1900. Op het beeld is een volle straat te zien, met wandelaars en koetsen, en welgeteld één auto. Dan Seba’s tweede foto van dezelfde plek: de straat is ramvol met auto’s. Deze foto werd gemaakt in 1913. ‘Waar zijn de paarden? Weg! Mensen kunnen het haast niet bevatten. Zo snel kan het gaan. Zo snel zál het gaan.’

Zijn radicale ideeën worden regelmatig met scepsis bejegend. Vooral de snelheid van de voorspelde veranderingen wordt in twijfel getrokken, zo vertelt Seba in San Francisco, waar hij is verbonden aan de prestigieuze universiteit Stanford. ‘Hoewel elektrische voertuigen en zonne-energie nu nog maar 1% of 2% van de markt uitmaken, zullen bronnen van schone energie — wind, water en zonlicht — de komende jaren breed worden ingezet. Dat gaat ten koste van vervuilende fossiele brandstoffen. We leven in een tijdperk van permanente disruptie in de energiewereld. Die is puur technologisch gedreven. Over de rol van klimaatverandering heb ik het niet in mijn boek.’

De opkomst van zonne-energie en elektrische voertuigen zal een complete ontwrichting veroorzaken in de energie- en transportsector van Silicon Valley, stelt Seba. De geboren Venezolaan reist de wereld rond met zijn boodschap over schone energie. Seba was vorig jaar nog thuis in de ambtswoning van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan. Daar maakte hij een besloten gezelschap deelgenoot van de voorspellingen uit zijn boek Clean Disruption of Energy and Transportation. Daarna sprak hij op een diner in het Rijksmuseum waar hij, naar eigen zeggen, ‘tien minuten lang’ met premier Mark Rutte sprak.

Volgens Seba kunnen verstopte steden als Amsterdam binnen tien jaar opeens zomaar een overschot hebben aan parkeerplaatsen en snelwegen. Wie de volgepakte grachtengordel van dichtbij kent, kan zich dit haast niet voorstellen. ‘We zullen heel snel zien dat we in steden veel ruimte terugveroveren op de auto. Driekwart van de binnensteden wordt nu bezet door auto’s. Een groot deel van de wegen en parkeerplaatsen zal niet meer nodig zijn. Voor stadsplanners een extreem belangrijk gegeven. De ruimte die dat oplevert, moet je betrekken in de planning voor de komende decennia. We weten dat beloopbare, schone, veilige steden jonge talenten aantrekken, die een stad rijk maken.’ De aannames waarmee tot nu toe werd gewerkt in grote bouwprojecten kunnen volgens hem naar de prullenmand. ‘Elke vierkante meter telt in Nederland. Denk aan 20% extra ruimte: dat is enorm.’

Seba is geboren en getogen in Venezuela. Hij kwam een kwarteeuw geleden naar de VS om aan de oostkust te studeren op MIT in Cambridge, en vervolgens aan de westkust voor een MBA op Stanford. In 1993 ging hij werken bij Cisco Systems. Sinds 2001 doceert Seba op Stanford over schone energie. Daarnaast is hij als ondernemer en adviseur actief in de sector.

Vervoer zal volgens hem komend decennium ingrijpend veranderen. Seba voorspelt dat in 2026 alle nieuwe wagens in autoland Amerika elektrisch zullen zijn. ‘In 2030 zijn alle auto’s elektrisch én zelfrijdend. Ze zullen worden ingezet in een businessmodel dat een kruising is tussen autodelen en taxidienst Uber.’

Het concept van individueel autobezit zal volgens hem ophouden te bestaan. ‘Het autobezit verschuift naar ondernemingen als GM, Uber, Lyft en Ford. Tegelijkertijd zien we technologiebedrijven experimenteren met de productie van auto’s. Elke autofabrikant zal roepen dat het bouwen van een elektrisch voertuig niet zo moeilijk is, maar het schrijven van de software is dat wel. Google en Apple zijn er mee bezig.’ Voor hen is de auto een smartphone of tablet op wielen, propvol interessante data over de passagiers, de vervoersbewegingen en andere weggebruikers.

Met de eerste elektrische auto’s bevinden we ons volgens Seba momenteel in de eerste verstoringsgolf van de ruim een eeuw oude auto-industrie. De tweede disruptie komt met de zelfrijdende auto. In de vervoerswereld, die onlosmakelijk is verbonden met energie, gaat volgens Seba nu wereldwijd $?4000 mrd om. Die industrie zal verschrompelen. De markt voor auto’s zal met 80% krimpen als mensen de voertuigen gaan delen die nu 96% van de tijd stilstaan. ‘Als je die voltijd laat rijden, heb je een dramatisch kleinere voorraad nodig.’ Seba kijkt ook naar luchtvervoer. ‘Alleen vliegtuigen voor -lange afstanden, de 747’s, worden niet snel elektrisch. Maar vliegtuigjes voor korte vluchten en helikopters wel.’

voda
0
Deel 2:

Ook de aanpalende industrieën zullen daarom onder zware druk komen te staan, voorspelt hij. Seba noemt de markt voor nieuwe en tweedehands auto’s en onderdelen. Maar ook autoverzekeringen en het taxivervoer. Ze worden met de grond gelijk gemaakt, zegt de man die zelf al jaren geen auto meer heeft en Uber, Lyft en Zip Car gebruikt.

‘Vijf jaar geleden dacht men bij elektrische voertuigen nog aan veredelde golfkarretjes’, zegt Seba. ‘Dat was een vergissing. De disruptie in deze sector komt van boven. Neem Tesla. Dat bedrijf verstoort de markt met duurdere elektrische auto’s van hoge kwaliteit. De prijs zal naar verloop van tijd dalen. Dit concept staat haaks op disruptie van gevestigde bedrijven van onderen, zoals wetenschapper Clayton Christensen dat heeft beschreven. Hij zag bedrijven de markt verstoren met laagwaardige goedkope alternatieven die steeds beter en populairder werden.’

De meeste grote autobedrijven hebben volgens Seba wel door wat er aan de hand is. GM sloot onlangs een samenwerking met taxibedrijf Lyft. ‘Ze kondigden samen met Ford de introductie aan van een dozijn nieuwe elektrische voertuigen. De ceo van Ford heeft gezegd gewoon auto’s te blijven maken. Maar de mobiliteitsmarkt is volgens hem aantrekkelijker, omdat hij met een omvang van $?5000 mrd ruim twee keer zo groot is.’

Autobedrijven hebben volgens Seba drie slagen te maken om te overleven: overgaan op elektrisch rijden, zelfrijdende voertuigen introduceren en vol inzetten op autodelen. ‘Anders worden ze de Nokia of de BlackBerry uit de smartphone-wereld. Sommige bedrijven zeggen arrogant: ik maak tien miljoen auto’s per jaar en ik laat me niet gek maken door een start-up uit Silicon Valley. En bij Volkswagen is het diesel-schandaal misschien wel een zegen die ze zal behoeden voor de ondergang.’ De affaire heeft ze volgens Seba wakker geschud. ‘De ceo van Porsche heeft het niet begrepen. Die zei onlangs helemaal niet bezig te zijn met autonome voertuigen, omdat Porsche-eigenaren zelf willen rijden. Dat is geen optie. Het is hetzelfde als Nokia of BlackBerry zou zeggen: we doen niet aan apps, want onze klanten willen bellen.’

De vraag naar fossiele brandstoffen zal volgens Seba dramatisch dalen door de elektrische auto, het delen van autonome voertuigen, maar ook de opkomst van zonne-energie. Al binnen 15 jaar zullen zonne-energie en windenergie 100% van de energie leveren, zonder overheidssubsidies, zo voorspelt hij in zijn boek. Seba wijst erop dat zonnepanelen nu 154 keer goedkoper zijn dan in 1970. Hij gelooft niet dat het aanmerkelijk goedkoper worden van grondstoffen als olie en gas het laatste jaar een grote impact heeft op het tempo van de ontwikkeling van elektrische voertuigen en zonne-energie.

voda
0
Deel 3:

Auto’s gedecimeerd
‘De automarkt zal 80% krimpen als men voertuigen gaat delen. Die staan nu 96% van de tijd stil’

‘Vergelijk het met digitale film. Denk je nu werkelijk dat de opmars van digitale fotografie langzamer was gegaan als de prijs van celluloidfilm met de helft was gedaald? Investeerders laten de hoeveelheid beschikbare olie in hun berekeningen niet de doorslag geven. Net als toen met de disruptie van Kodak zijn er veel meer redenen voor het overhoop halen van de gevestigde orde. De elektrische motor gaat veel efficiënter om met energie. Het onderhoud van elektrische voertuigen wordt tien of honderd keer goedkoper. Je kunt hem delen en straks overal opladen. Vergeet niet dat de fotomarkt vrijwel geheel ineens over ging op digitaal.’

Olie, aardgas en steenkolen zijn in de lezing van Seba straks niet meer nodig voor het genereren van grote hoeveelheden elektriciteit en het voeden van de auto’s. Maar de energiebronnen sterven niet uit voor de zware en chemische industrie, zegt hij. Uranium zal nodig zijn voor kernwapens. Gas blijven we gebruiken in de keuken en bij de productie van kunstmest.

Seba ziet alleen toekomst voor de wingebieden die gemakkelijk begaanbaar zijn en tegen lage kosten grondstoffen leveren. In de energiewereld onderstrepen mensen als Shell-bestuursvoorzitter Ben van Beurden dat 80% van de energie in de wereld nog altijd uit fossiele brandstoffen komt en dat olie en gas de komende decennia nog hard nodig zullen zijn.

‘Ik zeg niet dat hij liegt, maar ceo’s zien het vaak gewoon niet. Het is typerend voor bedrijven die ontwricht worden. De transportsector is goed voor 65% van de vraag naar olie. Als dat wegvalt door de overgang naar elektrische voertuigen, is de impact enorm.’

Insiders en deskundigen zijn volgens Seba meestal degenen die grote veranderingen in hun sector ontkennen. ‘Energiebedrijf EON in Duitsland is een goed voorbeeld. Ze dachten dat zon en wind geen impact zouden hebben. Dat bleek een misvatting. Het zijn bedrijven die een eeuw lang een monopolie hadden. Niet veel conventionele bedrijven zetten de stap in de richting van schone energie. Ze worden vaak door beleggers teruggefloten die niet opeens in een heel ander type bedrijf willen investeren. En dat terwijl energiebedrijven bijvoorbeeld bij het uitrollen van zonne-energie grote voordelen hebben ten opzichte van nieuwkomers. Ze hebben hun klanten al, ze hebben hun elektriciteitsnetwerk.’

De rol van energiemaatschappijen is drastisch aan verandering onderhevig onder invloed van Silicon Valley, zegt Seba. ‘In zonnige gebieden in de VS, zoals Arizona en Californië, zijn deze alternatieve energiebronnen al goedkoper dan die van het elektriciteitsnetwerk. Over een jaar of vier is zonne-energie overal flink goedkoper. Zelfs met een paar uur zon, zoals in Nederland, is het rendabel. Je krijgt feitelijk miljoenen, tientallen miljoenen, honderden miljoenen kleine centrales. Elk huis, elk bedrijf, elke fabriek, elke auto kan energie opwekken en verbruiken, maar ook opslaan en verkopen. Het energiebedrijf is zijn monopolie kwijt en wordt een platform waar vragers en aanbieders bij elkaar worden gebracht. De beheerder wordt een soort Uber of Airbnb. Ze zullen andermans transacties managen. Energie kan op termijn zo goedkoop worden dat je voor een vast bedrag onbeperkt kunt consumeren, zoals muziek op Spotify. Het zal op termijn niet meer gaan om energietransacties maar om gebruikersgegevens. Het businessmodel draait dan niet meer om het winnen en gebruik van natuurlijke hulpbronnen, maar om data. Die worden waardevoller dan energie zelf.’

Bron: FD.nl
voda
0
Extra Autopilot-functies voor Nederlandse Tesla’s

UTRECHT – Er is een extra Autopilot-functie beschikbaar gekomen voor Nederlandse Tesla-rijders. De autofabrikant maakt het sinds vandaag mogelijk om update 7.1.1 in Nederland door te voeren.

Door de update kan de auto straks zelf in- en uitparkeren, de zogenoemde Summon-functie. Met een druk op de knop kan de auto zelf inparkeren en uitparkeren als de gebruiker tenminste in de buurt is.

Volgens Tesla moet de Summon-functie vooral het parkeren gemakkelijker en veiliger maken. Zo kan een bestuurder van buiten om de auto heen kijken als de auto zelf inparkeert. Ook kunnen de inzittenden al uitstappen voordat de auto zich in- of uitparkeert.

Verder is de functie de basis voor meer autonome besturing van Tesla. In sommige delen van de wereld is het al mogelijk om de auto de besturing over te laten nemen op snelwegen bijvoorbeeld. Tesla adviseert wel altijd om op te passen en de handen aan het stuur te houden.

Lees ook: Bekijk de Autopilot-functie van de Tesla Model S in actie
Voor video, zie link:

groenecourant.nl/elektrischeauto/ook-...
voda
0
‘Marktaandeel trucks op LNG en elektriciteit groeit naar 20 procent in 2025’

UTRECHT – Het marktaandeel van milieuvriendelijkere trucks die op LNG of elektriciteit rijden zal de komende 10 jaar groeien naar 15 tot 20 procent. Nu staat dit cijfer op minder dan 1 procent.

Dit voorspellen economen van het economisch bureau van ING in een nieuw rapport.

“Na jarenlange focus op verbetering van de luchtkwaliteit ligt de prioriteit nu bij beperking van CO2-uitstoot”, aldus de analisten. “De rek is er met besparing op diesel nog niet uit, maar toekomstige doelstellingen zijn niet haalbaar zonder inzet van alternatieve brandstoffen.”

Vervanging

Volgens de economen is er nog een CO2-reductie van 20 procent mogelijk door de vervanging van oude trucks en door het zuiniger rijden.

Voor sterkere afbouw van CO2-uitstoot zijn alternatieven nodig, volgens ING. “Zeker als de reductiedoelstelling van 60 procent in 2050 wordt aangescherpt en de verwachte toename van transport wordt ingecalculeerd.”

“Met een huidig marktaandeel van minder dan 1 procent kan de groei van alternatieve brandstoffen dan ook niet uitblijven. Onder invloed van grote opdrachtgevers als Albert Heijn breidt de belangstelling zich uit, al zijn transporteurs zelf vaak nog terughoudend.”

groenecourant.nl/elektrischeauto/mark...
nobahamas
0
GKN brings supercar hybrid technology to mass market:
GKN Driveline is transferring hybrid technology from super sports cars such as the Porsche 918 Spyder and BMW i8 into affordable compact vehicles. The company has developed an eAxle module that will enable C-segment vehicles to offer buyers a plug-in hybrid option with improved performance and a reduction in CO2 emissions of more than 50 percent.
www.prnewswire.com/news-releases/gkn-...
voda
0
PvdA wil af in 2030 af van auto met verbrandingsmotor


UTRECHT – Tegen 2030 moet er een verbod zijn op de verkoop van auto’s met een benzine- of dieselmotor.

Dit wil de PvdA, zo valt te lezen in een energievisie van de partij. De nota moet onderdeel gaan uitmaken van het nieuwe verkiezingsprogramma.

“Auto’s met uitlaten zijn de nieuwe sigaret”, aldus PvdA-Kamerlid Jan Vos tegenover de NOS. “Roken is ook heel lang normaal gevonden, maar geleidelijk is er steeds meer weerstand tegen ontstaan. Met de auto moet hetzelfde gebeuren: het is vies en ongezond. Mensen pikken het straks gewoon niet meer.”

Een volledig duurzaam wagenpark is de droom van de socialisten. Hierin is geen ruimte meer voor bijvoorbeeld benzinestations, maar voor de snellaadstations zoals Fastned deze langs de snelwegen ontwikkelt.

Accu

Als er zo’n 8 miljoen elektrische en andere milieuvriendelijkere auto’s rondrijden in Nederland biedt dat nog grotere mogelijkheden voor het combineren van de accu’s van de auto’s met het energienet.

Op kleine schaal gebeurt dat al in bijvoorbeeld de Utrechtse wijk Lombok en hoogspanningsnetbeheerder TenneT is van plan om enkele duizenden elektrische auto’s te gaan gebruiken voor een test.

Windenergie

In de energienota staat verder dat de partij uitgaat van een daling van de kosten van windenergie, vooral wind op zee. Windmolens op land zijn dan niet meer nodig, aldus de PvdA.

Ook voorspelt de partij dat woningen straks geen gasaansluiting meer nodig hebben. Sommige huizen verbruiken nu netto al geen energie meer, hoewel dit niet betekent dat ze van het energienet afkunnen.

Lees hier de complete energievisie

groenecourant.nl/elektrischeauto/pvda...
voda
0
GroenLinks: aanschafpremie voor elektrische auto’s?

UTRECHT – GroenLinks wil dat er een aanschafpremie komt voor elektrische auto’s totdat er in totaal 1 miljoen stekkerauto’s in Nederland rijden.

Voor zakelijke rijders zijn er een reeks fiscale voordelen bij de aankoop van milieuzuinige auto’s of bussen. Deze voordelen moeten ook gaan gelden voor particulieren.

In peilingen komt vaak terug dat de aanschafprijs en de actieradius de belangrijkste drempels zijn voor consumenten om elektrisch te rijden.

Verder moeten automobilisten met elektrische auto’s de mogelijkheid krijgen om altijd op de spitsstroken te rijden en de tram- en busbanen te gebruiken. Verder zouden er parkeerkaarten met een gereduceerd tarief moeten zijn voor elektrische auto’s.

Lees ook: Geen cadeautjes zoals hogere maximumsnelheid voor elektrische auto’s

Goede voorbeeld

De partij wil ook dat de overheid zelf het goede voorbeeld gaat geven en elektrisch gaat rijden.

Een ander onderwerp waar GroenLinks een punt van maakt is de situatie van Fastned. Het bedrijf ontwikkelt snellaadpunten langs de Nederlandse snelwegen, maar krijgt van Rijkswaterstaat niet dezelfde rechten al exploitanten van tankstations. Zo mag Fastned geen wc’s of koffieautomaten plaatsen bij de snellaadpunten.

Volgens Kamerlid Liesbeth van Tongeren kan het kabinet meer doen om de doelstelling van 200.000 elektrische auto’s in Nederland te halen. “We dagen Minister Kamp uit om als eerste bewindspersoon in Nederland zelf in een volledig elektrische auto te rijden.”

Lees ook: PvdA wil af in 2030 af van auto met verbrandingsmotor

groenecourant.nl/elektrischeauto/groe...
voda
0
Whoehahahaha, die PVDA toch!!!

Kamp kraakt PvdA-plan voor 100 % elektrisch in 2025


Door: Laurens Kok
23-3-16 - 20:00
© ANP .
Minister Henk Kamp van Economische Zaken maakt korte metten met een PvdA-voorstel om vanaf 2025 alleen nog auto's te mogen verkopen die nul procent CO2 uitstoten. ,,Dit staat buiten de realiteit", aldus de VVD-bewindsman woensdag in de Tweede Kamer.

Ambities zijn altijd mooi, maar dit heeft meer weg van een kip die zonder kop rond rent in het groene sprookjesbos
Barbara Visser, VVD
Hij wil zich houden aan de afspraken uit het Energieakkoord, waarin 2035 als streefdatum voor 100 procent emissievrije auto's is afgesproken. Op dit moment rijden 90.000 auto's in Nederland (deels) elektrisch. Dat is nog geen 1 procent van het totale Nederlandse wagenpark, dat uit 8 miljoen voertuigen bestaat.

Volgens Kamp is het in 2025 hooguit haalbaar dat 15 procent van de nieuw verkochte auto's volledig elektrisch of op waterstof rijdt. ,,Ik zie echt niet hoe we nu kunnen uitspreken dat over negen jaar alle nieuw verkochte auto's emissieloos kunnen zijn", zei Kamp in het debat.

Oorlog
PvdA-Kamerlid Jan Vos houdt echter voet bij stuk. ,,Als we in tien jaar naar de maan konden, kan dit ook", meent hij. Hij krijgt in ieder geval steun van D66, GroenLinks, ChristenUnie en Partij voor de Dieren. Kamps eigen VVD ging vorige week al met gestrekt been in op Vos. Volgens de liberalen had de PvdA de oorlog verklaard aan de automobilist.

,,Ambities zijn altijd mooi, maar dit heeft meer weg van een kip die zonder kop rond rent in het groene sprookjesbos'', zei VVD-verkeerswoordvoerder Barbara Visser toen. Haar collega-Kamerlid André Bosman, die energie in zijn portefeuille heeft, gebruikte vandaag minder grote woorden, al sprak hij zijn zorg uit dat autorijden 'onbetaalbaar' wordt voor de gewone man.

Ook vindt hij dat de overheid zich een betrouwbaar partner moet tonen jegens de ondertekenaars van het Energieakkoord. Vos bleek vandaag overigens de scherpste randjes van zijn voorstel te hebben gevijld. Vorige week wilde hij nog wettelijk vastleggen dat auto's in 2025 emissievrij moeten zijn, nu zegt hij dat de regering daarnaar moet 'streven'. Dinsdag wordt er over het voorstel gestemd.

www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/articl...
voda
0
BYD verwacht verdrievoudiging verkoop elektrische voertuigen


UTRECHT – BYD verwacht dat de verkoop van elektrische voertuigen door het concern zal verdrievoudigen het komende jaar. De verkoop zou dan uitkomen op 150.000 milieuvriendelijke auto’s.

Dit zegt BYD-voorzitter Wang Chuanfu tijdens een bijeenkomst in Hongkong, zo meldt persbureau Bloomberg.

Vorig jaar leverde het bedrijf 58.000 ‘new-energy vehicles’, zoals elektrische auto’s in China worden genoemd.

Vooral in thuismarkt China verwacht BYD goede zaken te gaan doen. Het Aziatische land probeert al langer luchtvervuiling tegen te gaan door de introductie van elektrische auto’s, maar in de praktijk komt er nog maar weinig van terecht.

5 miljoen auto’s

Nieuwe financiële voordelen en meer investeringen in de infrastructuur moeten elektrische auto’s aantrekkelijker gaan maken. Streven is om tegen het einde van dit decennium 5 miljoen milieuvriendelijke auto’s op de weg te hebben.

Ook in het afgelopen jaar ging het BYD voor de wind. De nettowinst verzevenvoudigde naar 2,82 miljard yuan (386 miljoen euro).

Foto: Door Brücke-Osteuropa – Eigen werk, Publiek domein. Wikipedia Creative Commons

groenecourant.nl/elektrischeauto/byd-...
voda
0
Fastned bespaart fors met alternatieve beursgang

Nieuweling Nxchange gebruikt als handelsplatform.

AMSTERDAM --Fastned wil de komende weken tot 10 miljoen euro aan aandelenkapitaal ophalen bij beleggers die het bedrijf tot zijn achterban rekent, met een alternatieve beursnotering die veel minder kost dan bij een traditionele beurs als Euronext.

De bouwer van snellaadstations voor elektrische auto's kreeg vandaag als eerste bedrijf een notering aan de nieuwe beurs Nxchange, dat bedrijven in staat stelt rechtstreeks geld op te halen bij investeerders, zonder tussenkomst van banken of brokers. Fastned wil met de notering tussen de 6,5 miljoen en 10 miljoen euro ophalen bij mensen die het bedrijf een warm hart toedragen, bijvoorbeeld omdat elektrisch autorijden minder vervuilend is dan met een verbrandingsmotor.

"We wilden geen 2 miljoen euro uitgeven aan een beursgang", zei Michiel Langezaal, oprichter en directeur van Fastned, bij de feestelijke lancering donderdag, verwijzend naar de kosten van een beursnotering aan een traditionele beurs zoals Euronext.

Omdat het bedrijf kansen zag om zelf geld op te halen bij zijn community, zonder de dure tussenkomst van banken en brokers, raakte Fastned in gesprek met Marleen Evertsz, die een handelsplatform voor fysiek goud had opgericht. Dit leidde uiteindelijk tot de nieuwe beurs Nxchange, die donderdag van start ging met een eerste notering.

Aan de notering op Nxchange was Fastned al met al "enkele honderdduizenden euro's" kwijt, becijferde Langezaal. Alleen al de goedkeuring van een prospectus bij de AFM kost 50.000 euro en daar komen nog zo'n 100.000 euro aan advocatenkosten en een vergelijkbaar bedrag als fee voor Nxchange bovenop.

In totaal wil Langezaal zo'n 40 miljoen euro ophalen op de nieuwe beurs. Uiteindelijk verwacht Fastned de komende jaren 200 miljoen euro nodig te hebben om 400 laadstations door heel Europa te bouwen. De laatste grote investeringsrondes richten zich waarschijnlijk meer op pensioenfondsen en andere institutionele beleggers en mogelijk niet meer op het brede publiek.

De komende weken kunnen beleggers intekenen op de certificaten zonder stemrechten, die na de uitgifte meteen verhandelbaar worden aan de nieuwe beurs. De community die in Fastned wil beleggen, kan dat doen via de website van het bedrijf zelf. Nxchange biedt haar platform als een zogenoemd white label product aan.

Nxchange verwacht in de loop van dit jaar nog een tiental noteringen te kunnen bekendmaken. De kandidaten waar de beurs op dit moment al contact mee heeft zijn over het algemeen groter dan Fastned, zei CFO Geesje Boon van Nxchange donderdag tegen ABM Financial News.

Boon verwacht dat de kosten voor een beursnotering gemiddeld nog wat lager zullen uitvallen dan het bedrag dat Fastned noemt. Omdat Fastned meer dan 10 miljoen euro per jaar wil ophalen, kreeg het bedrijf geen vrijstelling van toezichthouder AFM bij het opstellen van het prospectus. Blijven bedrijven onder die grens, dan kan er worden volstaan met een vereenvoudigd document, en hoeft er minder te worden overlegd met de toezichthouder.

Het is dan nog altijd niet gemakkelijk om een beursnotering te krijgen, benadrukte de CFO. "Je hebt te maken met veel regelgeving." Nxchange heeft zijn toelatingseisen zelfs bewust iets hoger gesteld dan de wet eist. "Iedereen die voldoet aan de eisen, moet je in principe toelaten", aldus Boon. De beurs zet vooral in op pan-Europese bedrijven en mikt niet op de kleinere bedrijven. "Daarvoor bestaat al crowdfunding", zei de financieel directeur.

Nxchange was de afgelopen negen maanden bezig een vergunning te krijgen van het ministerie van Financiën. Omdat de wetgeving alleen was toegesneden op traditionele beurzen, was dat "echt heel moeilijk", zei oprichter en CEO Marleen Evertsz. "Voor elke ja waren er een miljoen nee's". Uiteindelijk is het nog best heel vlot gegaan, "voor wat er is neergezet", vindt de onderneemster.

Een opvallend en innovatief element aan Nxchange is dat transacties direct worden afgehandeld, op elk moment van de dag. Daarvoor moeten de effecten te alle tijden kunnen worden opgevraagd bij een depotbank.


Door ABM Financial News. Info@abmfn.nl: +31(0)20-26 28 999
voda
0
Kabinet: vanaf 2025 alleen nog nieuwe bussen op elektriciteit en waterstof

UTRECHT – Vanaf 2025 komen er alleen nog maar bussen op elektriciteit of waterstof bij. Nieuwe bussen mogen dan geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft daar vandaag een overeenkomst over getekend met het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s in Nederland.

De lokale overheden zeggen toe bij het uitschrijven van de concessies voor busvervoer te gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn.

Ook gaat men eisen dat de stroom voor de elektrische bussen afkomstig is van zonnepanelen en windmolens uit de regio.

Noord-Brabant en Limburg

Dijksma haalt Noord-Brabant en Limburg aan als voorbeelden. Binnen enkele jaren moeten alle busmaatschappijen daar al volledig elektrisch gaan rijden.

“Noord-Brabant en Limburg laten nu al zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel ons milieu als de economie”, aldus Dijksma.

“Het geeft bovendien een flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren profiteren ook van deze aanpak.” Dijksma denkt onder andere aan VDL en Ebusco.

groenecourant.nl/elektrischeauto/kabi...
3.216 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
875,27  +1,25  +0,14%  11:58
 Germany40^ 17.979,90 -0,60%
 BEL 20 3.873,62 -0,26%
 Europe50^ 4.966,12 -0,48%
 US30^ 38.318,52 -0,09%
 Nasd100^ 17.379,83 -0,82%
 US500^ 5.044,94 -0,54%
 Japan225^ 37.705,14 -0,77%
 Gold spot 2.324,73 +0,37%
 EUR/USD 1,0726 +0,27%
 WTI 82,72 -0,22%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Flow Traders +5,89%
UNILEVER PLC +5,74%
NX FILTRATION +3,86%
Fugro +2,36%
Accsys +1,83%

Dalers

ADYEN NV -11,97%
WDP -4,38%
VIVORYON THER... -1,68%
Alfen N.V. -1,61%
BESI -1,51%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront