TomTom « Terug naar discussie overzicht

Deelnemingen van JdM in TT

151 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
mjmj
0
[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 12 augustus 2015 22:56:

Is het dus de RvC die beslist over de beschermingswal? Nu olv Wakkie?
Er is een commissie binnen de RvC die over die beschermingsconstructie gaat.
Ik weet niet welke RvC leden er in zitten. Ik dacht niet dat van Laack er in zat.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

mjmj schreef op 12 augustus 2015 09:31:

Een selectie van berichten uit een andere draad gisteren gepost door verschillende posters o.a. Justin:

...

Kijkend naar Fleetmatics: 580.000 gebruikers in vooral de VS, versus TomTom 500.000 gebruikers in met name Europa, denk ik dat TomTom 80% waard is van Fleetmatics. Dat is 1,6 miljard dollar = 1,5 miljard euro = 6,50 euro.

Als TomTom bij een IPO van Telematics 6,50 vangt, is de rest van het bedrijf nu op de beurs 3,70 euro waard. Dat is 850 miljoen beurswaarde voor het resterende TT, wat dan bestaat uit Consumer (incl. fitness), Licensing en Automotive. En dan wetende dat HERE voor bijna 3 miljard (4x zoveel) is verkocht. En TomTom superieure technologie heeft.

De inschatting van John de Mol is dat zodra je Telematics verkoopt, deze onderwaardering zeer duidelijk zichtbaar is. Ik vind het een mooie compromis. Telematics verkopen / IPO is technisch eenvoudig heeft Goddijn al gezegd tegen NRC. En het zorgt voor net wat meer focus. De probe data moeten wel naar TomTom blijven gaan. Dat kun je echter gewoon contractueel regelen.

...

Mooie overzichtspost, AB.

Over het onderstreepte: dat zit wel goed. Ook een verkocht TTT zal traffic nodig hebben, en die van TT is nu eenmaal de beste. En 'traffic' betekent bij TT per definitie probe data.
Overigens levert TTT slechts een klein deel van alle probe data (<10%). Maar omdat die TTT klanten meer 'verspreid' op de weg zitten dan typische woon-werk automobilisten zijn hun data kwalitatief wel interessant.

Over Fleetmatics: in principe eens met je redenering. Hou er wel rekening mee dat Fleetmatics hun ebitda behoorlijk opsmukt, en dat Amerikaanse beleggers altijd overdrijven...

Beperktedijkbewaking
0
quote:

marique schreef op 12 augustus 2015 12:50:

Ik worstel al jaren met de onbeantwoorde vraag waarom bij de emissie in 2009 de 4 stichters hun meerderheid van >50% 'moesten'(?) inleveren om Cyrte (JdM) als grootaandeelhouder binnen te halen.
Mijn vermoeden, nooit ergens bevestigd gezien, is dat GS destijds die voorwaarde heeft gesteld.

Mogelijk toekomstig scenario: verkoop Telematics, JdM en Dasym strijken hun premie op en verpatsen hun aandelen aan de stichters, zodat die weer de absolute meerderheid hebben.

Ik weet niet of het een harde voorwaarde van GS was. Wel denk ik dat die onderhandse voor-emissie aan Cyrte destijds zeer wenselijk was om de daarna volgende veel grotere claim-emissie te doen slagen. Dit om psychologische (of zo je wilt: beurstechnische) redenen. Het indiceerde een redelijk niveau voor de uitgiftekoers en de TERP bij die latere claim-emissie in 2009.

mjmj
3
gepost door noteboekje in aug draad:

Zojuist is mij het volgende opgevallen dat op de website van TomTom de major shareholders structure onlangs is gewijzigd.
corporate.tomtom.com/stockquote.cfm?d...
Javino/Dasym stonden een paar dagen geleden hier nog wel tussen met een percentage van 10%. Ze zijn nu verdwenen, helemaal niet meer van de partij?

Dit is de link van Google Cache (dezelfde site maar dan een paar dagen terug).
webcache.googleusercontent.com/search...

Kan dit zomaar zonder een persbericht uit te sturen?
En als ze dan toch aan het "bijwerken" zijn waarom wordt JdM dan niet toegevoegd?

Nog iets, in de cache en in de live link staat "as at August 1 2015". Moet ik hieruit opmaken dat Javino/Dasym al uitgestapt waren voor 1 augustus 2015?
yinx
0
Een partij meldt zelf aan/af hoe groot het belang is in TT bij TomTom. TomTom is hiervoor niet verantwoordelijk. Dit geldt ook voor de AFM, alleen kunnen zij een wettelijke boete opleggen bij niet juist aan- of afmelden.

Feit: Via de woordvoerder van JdM heeft deze aangegeven dat het beheer van het TT belang van Dasym is overgegaan naar JdM prive. Dat betekent, dat het belang dat Dasym beheerde met 5,1% verlaagd is, of JdM moet nog via de open markt hebben bijgekocht. Dasym beheert nu alleen het Janivo deel. Deze verrekening gebeurt dus neutraal (afgezien van de managementfee, maar die is waarschijnlijk erg laag). Dasym is de beheermaatschappij. Alleen als Janivo € 125 miljoen stort kan het belang worden in TT voor Janivo verder worden uitgebouwd.

De rest is speculatie. Dan kun je net zo goed speculeren over verhikels die opgetuigd zouden kunnen, waardoor de founders kosmetisch 46% van de aandelen in bezit hebben, maar in praktijk hebben bijgekocht tot 50%.

En nogmaals, het 46% bezit van de founders is genoeg om het eigen beleid voort te zetten, zonder zich ook maar iets te hoeven aan trekken van de overige aandeelhouders. Het is een NV gerunt als een familiebedrijf met alle voor- en nadelen. JdM heeft net zoveel invloed als jij.

Mooier kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.
mjmj
0
In een ander draadje is hier over gediscussieerd. Ik geef de belangrijkste elementen hieronder weer:

Justin:
Er zijn meerder grote aandeelhouders, zoals Highclere en bnp paribas, die niet op tomtom site staan. Er stond alleen flevo deelnemingen, omdat zij een speciale rol hadden. Een investeerder sinds jaar en dag met ook een commissaris. De commissaris is opgestapt (denk vanwege John de Mol actie) en flevo deelnemingen is daardoor nu een investeerder net als ieder ander (net als een bnp paribas bijvoorbeeld) zonder voorkeurspositie.

De oprichters hebben nu geen meerderheid van de aandelen meer, maar 46%. Flevo kan haar belang onder de radar naar 20% brengen. En dan op een meer activistische manier in plaats van friendly manier samen met John de Mol met het bestuur in contact zijn. Ze willen dat tomtom de telematics divisie verkoopt.

mjmj:
Opstappen is kennelijk ook het opgeven van de commissariszetel. En juist dat laatste is betekenisvol. De vraag is hoe het geduid kan worden.

Dokus:
oh, dus een vijandige overname behoort nu tot de mogelijkheid!

Denzel 67:
Stichting Continuïteit TomTom is er nog altijd...

Justin:
Opstappen of er uit gegooid zijn? Ik zie slechts twee mogelijkheden. Zoals ik het destijds direct uitlegde.

John de Mol is activistisch. Heeft via media zijn wensen aangegeven. Het afstoten van telematics en het toestaan van deelnemingen. En dat hij niet achter het stuur wil, maar ook niet met een lollie op de achterbank. Dus zich niet laat afschepen.

A) Daardoor is flevo deelnemingen geen friendly shareholder meer maar een activistische. En heeft TomTom de commissaris verzocht om op te stappen.

B) flevo deelnemingen bestond uit Dasym met 5% aandelen en Janivo met 5%. Samen ondergebracht in flevo deelnemingen. Nu Dasym haar belang aan de Mol heeft overgedaan, bestaat flevo deelnemingen de facto niet meer. Je hebt dus nu niet 1 deelneming met 10% maar 2 met 5%. (Vandaar dat ik ook zei dat ze nu tot 20% kunnen opbouwen in plaats van tot 15%. Je hebt nu twee aandeelhouders die 5% mogen opbouwen tot de volgende drempel. Als flevo is opgehouden te bestaan, dan daarmee ook de commissarispost.

Ik denk echter dat flevo deelnemingen meer dasym was dan janivo. Flevo verwijst naar de flevolaan, het adres waar Dasym gevestigd zit en diverse flevo deelnemingen en andere bv's hun adres hebben.

Ik denk dat er sprake is van A)

Seren:of een variant van A)
JdM heeft de commissaris verzocht om op te stappen, hij past niet in het activistische profiel.

Justin over de hypothetische overname:
Hypothetisch, want moeilijk. Als ze net als de founders 46% van de aandelen weten te bemachtigen, is iedere stemming op de aandeelhoudersvergadering 50/50 kans en kunnen ze voor het bestuur vervelend zijn (beslissingen of benoemingen blokkereren of geen verlenging geven aan beschermconstructie).

Dus ik denk dat er TomTom wel wat aan gelegen is om een vriendschappelijke band met Janivo en de Mol te realiseren. Daar wil de Mol wel iets voor terug..

Justin:
Ik vind de PR van TomTom juist niet minimaal, alleen die gaat puur over de bedrijfsvoering, R&D, producten , marktontwikkelingen. En inderdaad niet over de twee speculatieve dingen: de verkoop van HERE en de (gevoelige?) kwestie met JdM/Dasym.
[verwijderd]
0
HERE will continue to offer its services and products across industries!!

HERE provides mapping and location intelligence for nearly 200 countries in more than 50 languages and is one of the main providers of mapping and location services. The company will continue to develop its position as a strong and independent provider of maps and location-based services, will expand its product offering and continue to make it available to all customers across industries.

The management of HERE will continue to be independent - with the goal of moving the HERE business case forward as a platform, open to all customers. The consortium will not interfere into operational business

www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-43673...
[verwijderd]
0
quote:

Goudhaantjes schreef op 19 augustus 2015 11:46:

Ik denk dat HERE TomTom voorbij streeft?
Waar baseer je dit op ?
[verwijderd]
0
quote:

cha44 schreef op 19 augustus 2015 11:48:

[...]
Waar baseer je dit op ?

Zie indicator in the attachment.
[verwijderd]
0
quote:

Goudhaantjes schreef op 19 augustus 2015 11:52:

[...]

Zie indicator in the attachment.
Graag onderbouwing..
[verwijderd]
0
quote:

Goudhaantjes schreef op 19 augustus 2015 11:40:

HERE will continue to offer its services and products across industries!!

HERE provides mapping and location intelligence for nearly 200 countries in more than 50 languages and is one of the main providers of mapping and location services. The company will continue to develop its position as a strong and independent provider of maps and location-based services, will expand its product offering and continue to make it available to all customers across industries.

The management of HERE will continue to be independent - with the goal of moving the HERE business case forward as a platform, open to all customers. The consortium will not interfere into operational business

www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-43673...

Denk dat dit beter op het augustusdraadje past, in ieder geval niet hier?
[verwijderd]
0
quote:

cha44 schreef op 19 augustus 2015 11:53:

[...]
Graag onderbouwing..

De indicator refereert naar het nieuwsartikel. Als je het artikel leest hebben ze bij HERE hele grote plannen. Here kan nog steeds na overname onafhankelijk te werk gaan om andere markten aan te boren (customers/klanten). Iedereen zegt wel ze hebben verloren tijd door die overname, maar je leest feitelijk in het artikel dat de ontwikkelingen JUIST nog steeds doorgaan en niet op een lager pitje staan.
[verwijderd]
0
Ik heb ook een video van Marc Prioleau gezien waarin hij verwacht dat Here voor 95% een autogerelateerd bedrijf wordt en nog 5% een beetje de bestaande tech bedrijven (microsoft, yahoo, facebook) bedienen, met als gevolg dat de licensing markt in die hoek extra kansen gaat bieden.
[verwijderd]
0
The car is becoming the next major battleground for digital media companies read.bi/1Jpbvuk

JohndeMol is een media company...

People spend an average of 6.5 hours per week in their cars, and as dashboards become digital platforms it's creating a massive new market for carmakers, digital-media companies, and even marketers. Revenue from connected services are expected to top $152 billion by 2020.

mjmj
0
Justin in de augustusdraad vandaag:

Het gekke is, als Flevo Deelnemingen hun 5-10% hebben gemeld, dan hoeven de onderliggende partijen (Flevo Janivo BV en Flevo Dasym BV) annualreport2014.tomtom.com/corporate... dat niet ook nog apart te melden. Want het gezamenlijke belang is al gemeld.

Hoe verhoudt zich dat dan tot de meldingsplicht van JdM. Die heeft 5% gemeld. Is dat dan toch 'bovenop' het Flevo belang. Misschien wel, want als JdM onderdeel is van het Flevo belang, dan zou hij geen meldingsplicht hebben. Hmmm.
[verwijderd]
0
Ook even in dit draadje...

Flevo/Janivo/Dasym/JdM krijgt in ieder geval geen nieuw RvC lid. Op 8 oktober wordt Titulaer als board member geïnstalleerd op een buitengewone aandeelhoudersvergadering (website IR), maar geen RvC lid...
yinx
0
quote:

mjmj schreef op 26 augustus 2015 22:45:

Justin in de augustusdraad vandaag:

Het gekke is, als Flevo Deelnemingen hun 5-10% hebben gemeld, dan hoeven de onderliggende partijen (Flevo Janivo BV en Flevo Dasym BV) annualreport2014.tomtom.com/corporate... dat niet ook nog apart te melden. Want het gezamenlijke belang is al gemeld.

Hoe verhoudt zich dat dan tot de meldingsplicht van JdM. Die heeft 5% gemeld. Is dat dan toch 'bovenop' het Flevo belang. Misschien wel, want als JdM onderdeel is van het Flevo belang, dan zou hij geen meldingsplicht hebben. Hmmm.
/C:/Users/fzhp8100/Downloads/aandeelh...

3.3 Middellijk reëel kapitaalbelang en stemrecht

Dit artikel houdt in dat JdM zijn direkte belang moeten melden en het belang dat hij zou aanhouden via Dasym/Flevo.
151 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront