TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom augustus 2015

4.953 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 244 245 246 247 248 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 3 augustus 2015 07:52:

pre 9.78
Ja, laten we wat boeiends gaan doen! ;-)
gdejong
0
[verwijderd]
0
9.89 nu pre
het besef komt dat TomTom de enige overgebleven MAPbezitter is WERELDWIJD
ik denk toch omhoog richting top 10.59
maar als TomTom zelf met berichten komt in de strekking van onze MAPS staan ook in de etalage of ze gaan het afsplitsen dan staan we zo op 12.50
jan6307
0

Nokia verkoopt kaartentak voor 2,8 miljard euro aan Duitse automakers

Foto: Nokia
Nokia verkoopt zijn kaartendivisie Here aan een consortium van Audi, BMW en Daimler. Dat hebben de betrokken partijen maandag bekendgemaakt.

De autobouwers betalen 2,8 miljard euro voor Here en de deal zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2016 worden afgerond.

Onder meer toezichthouders moeten nog goedkeuring geven. Nokia denkt een boekwinst van een miljard euro te behalen op de verkoop.

De ongewone samenwerking geeft de Duitse bouwers van luxeauto's toegang tot de kaarten die nodig zijn om in de toekomst steeds slimmere auto's te kunnen bouwen. Naar verluidt hadden ook Facebook en taxidienst Uber eerder interesse.

Netwerken

Here wordt verkocht omdat Nokia zich vooral zal richten op zijn netwerktechnologie, na een fusie met de Franse concurrent Alcatel-Lucent.

Consumenten kunnen de kaarten van Here gebruiken via applicaties voor mobiele apparaten, maar de divisie van Nokia verdient vooral geld met de verkoop van zijn technologie aan autobedrijven. Veel ingebouwde navigatiesystemen maken gebruik van Here-kaarten.

De verkoop van Here aan de automakers lijkt geen directe gevolgen te hebben voor concurrenten die gebruikmaken van de kaarten van Nokia. "Met de gezamenlijke overname van Here willen we de onafhankelijkheid van deze centrale dienst voor alle autoproducenten, leveranciers en klanten in andere industrieën vaststellen", aldus bestuursvoorzitter Dieter Zetsche van Daimler.

Zelfrijdende auto

Nokia gebruikt onder meer auto's met zogenoemde Lidar-technologie om straten zeer gedetailleerd in beeld te krijgen. Dat zou (deels) zelfrijdende auto's kunnen helpen met navigeren.

In een blogpost lijkt Here te suggereren dat de consumenten-apps van Here nog steeds zullen worden ondersteund onder de nieuwe eigenaren, omdat daarmee data worden gegenereerd die de kaarten weer beter maken. "Op hoe meer plekken wij zijn, hoe beter alles wordt voor iedereen."

Navteq

Nokia stapte in 2008 in digitale kaarten met de overname van het Amerikaanse Navteq. Het Finse bedrijf, toen nog de grootste mobieltjesmaker ter wereld, dacht te kunnen profiteren van het groeiende aantal mensen dat navigatiesoftware op de mobiele telefoon verkoos boven een apart kastje in de auto.

In datzelfde jaar verzekerde de Nederlandse navigatiedienstverlener Tomtom zich van een eigen database met digitale landkaarten door Tele Atlas over te nemen.

Analisten noemden de overname van Here door het consortium een streep door de rekening voor Tomtom. Het bedrijf probeert steeds minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt en zoekt groei in onder meer allianties met autobouwers op het gebied van ingebouwde navigatieapparatuur. Ook levert Tomtom kaarten aan Daimler en Volkswagen, het moederbedrijf van Audi.

Door: ANP/NU.nl
[verwijderd]
0
er kan trouwens ook nog een hoger bod komen dan die 2.8 miljard Euro door andere partij
[verwijderd]
0
De tijd van de geruchten was hier op het forum kennelijk spannender dan het bericht over de uitkomst.

Opvallend:
- ik veel hogere verkoopprijzen langs zien komen;
- Duitsers in A'dam bezig met due diligence?

Wat de koers zal gaan doen zullen we zien. Er is geen direct nieuws over een bod op TomTom of splitsing van de onderneming of een bod vanuit de VS op de kaarten. De waarde van de kaarten is wat duidelijker geworden en die is (deels?) al in de sterk gestegen koers (op 52-wks-basis) verwerkt.

Een reactie vanuit TomTom op de Here-deal zou me verbazen. Men heeft met het eigen bedrijf van doen, niet met dat van een concurrent. Natuurlijk is het een belangrijke marktontwikkeling met gevolgen, maar die zullen pas gaandeweg duidelijk worden, niet meteen op de dag van vandaag. Nog afgezien van het gegeven dat TomTom nooit scheutig is met informatie voor de buitenwereld.
bert190
0
Goed nieuws voor TT....!! Je kunt beter deze expertiese inkopen dan zelf bezitten. Die Duitsers krijgen hier spijt ( = eurootjes ) van!
[verwijderd]
0
Wat wij van de deal vinden, zal niet veel met de koers doen....wat vinden de instituten er van....gezien de analisten rapporten, gaan we omhoog denk ik....
bezinteergebelegt
0
Nu is het eindelijk verkocht is het nog geen euforie. Kaartjes Tommie toch 1,6 keer de waarde van HERE ? Kaartjes alleen al dus 4,5 mrd waard oid ? Moet Tommie toch ontploffen ? Krijg nu de indruk dat niemand blij is. Vreemd hoor.
WEBJE
0
bert190
0
quote:

bert190 schreef op 3 augustus 2015 08:27:

Goed nieuws voor TT....!! Je kunt beter deze expertiese inkopen dan zelf bezitten. Die Duitsers krijgen hier spijt ( = eurootjes ) van!
Voorlopig correcte opmerking...
jan6307
0

By Friedrich Geiger
Germany's biggest auto makers have clinched a deal to buy Nokia Corp's digital mapping business, beating out rival bidders for some of the vital technology for self-driving cars in a EUR2.8 billion ($3.1 billion) acquisition.
The deal is a coup for BMW AG, Audi AG and Daimler AG, the front-runners to buy the business for some weeks, as the auto industry and Silicon Valley technology companies jockey for position to develop and equip the next generation of cars. Nokia Here generated more than half its EUR970 million in 2014 sales from the auto industry, and the rest from location-based services.
Nokia, the Finnish telecom group which sold its mobile handset business to Microsoft Corp. last year, said on Monday it would receive proceeds of around EUR2.5 billion with the buyers taking on EUR300 million in Nokia Here debt. Nokia said it would book a gain of EUR1 billion. Nokia had built the business out of Navteq, a mapping service that it bought in 2008 for $8.1 billion.
Nokia Here, based in Berin, is a main provider of mapping services with data on nearly 200 countries. It provides makers of navigation devices and cars as well as websites and apps with the data.
High-precision digital maps are vital for future self-driving cars because these require an up-to-date plan of a vehicle's surroundings exact to the nearest centimeter.
The German car makers entered the bidding after Nokia announced in April that it was considering a sale after it agreed to buy Alcatel-Lucent and focus on telecom equipment, people familiar with the situation said. BMW, Volkswagen AG's Audi, and Daimler's Mercedes-Benz are the world's leading makers of luxury cars by volume.
The car makers feared that Nokia Here's technology-the most advanced digital map of the world's major road networks-could fall into the hands of Google Inc., Uber Technologies Inc. or Apple Inc. That would put auto makers at risk of losing control of information systems inside the car that are vital to self-driving cars and future automotive safety systems
BMW, Audi and Daimler will each hold an equal stake in Nokia Here.
"The acquisition is intended to secure the long-term availability of Here's products and services as an open, independent and value-creating platform for cloud-based maps and other mobility services accessible to all customers from the automotive industry and other sectors," said BMW, Audi and Daimler in a joint news release.
The buys said that Nokia Here's management would retain its autonomy with the company continuing to serve rival car makers.
Nokia Here earned an operating profit of EUR28 million from revenues EUR552 million in the first half of the year. The unit had 6,454 employees at the end of June.
The car makers said they expect the transaction to be closed in the first quarter of 2016, subject to approval of the relevant antitrust authorities.
Write to Friedrich Geiger at friedrich.geiger@wsj.com
Subscribe to WSJ: online.wsj.com?mod=djnwires
(END) Dow Jones Newswires
August 03, 2015 03:25 ET (07:25 GMT)
© 2015 Dow Jones & Company, Inc.

AAND ALCATEL LUCENT @ EUR 2
FR0000130007
AAND ALCATEL-LUCENT SP ADR
US0139043055
AAND AUDI
DE0006757008
AAND BAYERISCHE MOTORENWERKE
DE0005190003
AAND DAIMLER
DE0007100000
AAND NOKIA /SP ADR DE NOT
US6549022043
AAND NOKIA @ EUR 0.06
FI0009000681
DAIMLER AG ADR
US2338251083
[verwijderd]
0
Laat die strategische deal voor TTT maar komen! Het aller-aller-allermooiste zou zijn als dat naar de nieuwe bedrijfswagenspoot van VW zou gaan voor 1,5 mrd. Ach, dromen mag, toch?!
marktwaarde
0
TT gaat ongetwijfeld van zich laten horen komende dagen. En natuurlijk gaan ze dat doen met goed nieuws. Ik ben benieuwd wat ze in petto hebben.
Geloof wel dat de 10,50 er aan gaat
dipity
0
Dit gaat veel tijd kosten voor het nieuwe consortium en daar kan de markt voor HAD niet op wachten, zowel de automotive industry als de tech industry. Combi Bosch / TomTom wint dus komende maanden de waardevolle HAD contracten.
[verwijderd]
0
Waarom daalt het aandeel nu opeens zo hard? Iemand een verklaring? Is er slecht nieuws?
[verwijderd]
0
quote:

dipity schreef op 3 augustus 2015 10:09:

Dit gaat veel tijd kosten voor het nieuwe consortium en daar kan de markt voor HAD niet op wachten, zowel de automotive industry als de tech industry. Combi Bosch / TomTom wint dus komende maanden de waardevolle HAD contracten.
dat zou pas een strategische set zijn! HERE inlijven, vertragen en controleren en ondertussen met TT doorpakken op de HAD ontwikkeling !!
4.953 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 244 245 246 247 248 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront