Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Oh Fugro

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 oktober 2014 16:06
    Wat vooral opvalt is dat de buffers voor slechte tijden zo slecht zijn. Wat is er mis met het vasthouden van wat meer kapitaal en het investeren in groei door middel van ingehouden winstuitkeringen. Dat lijkt me op de lange termijn veel robuuster dan voor elke investering een nieuwe kredietlijn aan te boren.
  2. [verwijderd] 30 oktober 2014 16:34
    "And not the adjusted lower ratio of 2.4x, both ratios were mentioned in the press release."

    Nog sterker, niet alleen werden beide ratios genoemd... de opmerking dat de ratio binnen de convenanten valt werd niet nader gespecificeerd; zeer teleurstellend om nu via KBC te moeten lezen dat de convenanten geen betrekking hebben op de aangepaste ratio terwijl met de formulering in het persbericht wel de indruk werd gewerkt dat deze een rol speelt.

    Kortom, ook gisteren heeft Fugro het vertrouwen al weer geschonden door de indruk te wekken dat het wel los loopt met die convenanten... althans mijn vertrouwen is hiermee opnieuw geschaad.

    Gistermiddag stukken teruggekocht op 14.20 euro (na verkoop 's ochtends op 14.50 euro en 15.50 euro), maar ze zijn er vandaag al weer uitgegaan op 13.50 en 12.60 euro... en nu ik dit zojuist lees krijg ik het gevoel dat Fugro de markt gisteren niet duidelijk heeft geinformeerd, en daarom is de koersafstraffing wellicht terrecht.
  3. [verwijderd] 30 oktober 2014 16:47
    Oei oei oei. Het aandeel lijkt inderdaad goedkoop nu als je ziet waar het vandaan komt. Maar dat moet je maar heel snel vergeten. Je kan beter kijken waar het heen gaat. En dat = snel richting de afgrond. Convenanten die gegarandeerd gebroken gaan worden.

    •Claimemissie? AJK

    Waar hebben we dat nou eerder recent meegemaakt?

    Strong sell! Voor einde van het jaar ruim onder de 10 euro te koop.
  4. forum rang 5 theo1 30 oktober 2014 16:49
    quote:

    RW1984 schreef op 30 oktober 2014 16:06:

    Wat vooral opvalt is dat de buffers voor slechte tijden zo slecht zijn. Wat is er mis met het vasthouden van wat meer kapitaal en het investeren in groei door middel van ingehouden winstuitkeringen. Dat lijkt me op de lange termijn veel robuuster dan voor elke investering een nieuwe kredietlijn aan te boren.
    Wat mij dan weer opvalt, is het ontzettend lakse, suffe en onprofessionele management van veel van deze bedrijven. Het lijkt wel of ze amper een idee hebben van wat er in het bedrijf aan de hand is. Terwijl het toch om essentiële bedrijfsprocessen gaat.

    Bij Imtech kon de Duitse topman jarenlang zijn gang gaan zonder dat er iemand vanuit het hoofdkantoor vragen ging stellen. Tot en met sponsoring van een voetbalstadion. En tot en met regelrechte fraude. Kennelijk heeft er helemaal niemand zitten opletten. Jarenlang. Ongelooflijk. Slechter kan bijna niet.

    Bij Ballast Nedam hebben ze zich totaal laten verrassen door de risico's van het snelwegproject. Terwijl een bouwbedrijf draait om projectmanagement en risicobeheersing. Dat zou het ding moeten zijn waar de directie de hele dag mee bezig is. Zal wel niet spannend genoeg zijn.

    Alle bouwbedrijven nemen projecten onder de kostprijs aan. Dat kan je een tijdje doen om toch je vaste kosten deels te dekken, maar bij een inzinking die nu al jaren duurt, is die tactiek zelfmoord. Dan moet je saneren. Natuurlijk is dat niet leuk, en krijg je onrust in de tent en zo, maar het leven is soms gewoon niet leuk.

    Air France-KLM is een verhaal apart. Véél te hoge operationele kosten. In deze vorm gewoon een kansloze toko die alleen gered kan worden door een plotseling aantrekkende markt en/of staatssteun. De Fransen zullen wel een weggetje weten te vinden en anders schofferen ze de rest van de EU gewoon nog een keertje. Ook dat gaat wennen. Enige reddingskans op langere termijn: die piloten kraken. Maar daar zijn ze niet toe in staat. Dus: afblijven. Dat aandeel is giftig afval.

    Bij Fugro hebben ze zich laten verrassen door een dalende olieprijs. Terwijl iedereen weet dat de olieprijs onvoorspelbaar is. Je moet er altijd rekening mee houden dat die een andere kant op gaat dan je gedacht had. Dus nooit tot de max gaan met je wilde groeiplannen. Intussen niet goed letten op betalingstermijnen. Ook een absoluut basisbeginsel waar een bedrijf met smalle winstmarges superalert op moet zijn. Iedere dag weer. Geldt ook voor Imtech.

    Bij SBM hadden ze kennelijk niet helemaal in de gaten wat er in Brazilië gebeurde. Hun belangrijkste markt nota bene.

    Buffett zei dat je bij eb ziet wie er zonder broek zwemt. De halve AEX staat intussen met de broek op de enkels. Je vraagt je af waar ze die managers vandaan halen. Plukken ze die willekeurig bij de plaatselijke rotary vandaan? Je zou het haast gaan denken.
  5. [verwijderd] 30 oktober 2014 16:56
    quote:

    theo1 schreef op 30 oktober 2014 16:49:

    [...]

    Wat mij dan weer opvalt, is het ontzettend lakse, suffe en onprofessionele management van veel van deze bedrijven. Het lijkt wel of ze amper een idee hebben van wat er in het bedrijf aan de hand is. Terwijl het toch om essentiële bedrijfsprocessen gaat.

    Bij Imtech kon de Duitse topman jarenlang zijn gang gaan zonder dat er iemand vanuit het hoofdkantoor vragen ging stellen. Tot en met sponsoring van een voetbalstadion. En tot en met regelrechte fraude. Kennelijk heeft er helemaal niemand zitten opletten. Jarenlang. Ongelooflijk. Slechter kan bijna niet.

    Bij Ballast Nedam hebben ze zich totaal laten verrassen door de risico's van het snelwegproject. Terwijl een bouwbedrijf draait om projectmanagement en risicobeheersing. Dat zou het ding moeten zijn waar de directie de hele dag mee bezig is. Zal wel niet spannend genoeg zijn.

    Alle bouwbedrijven nemen projecten onder de kostprijs aan. Dat kan je een tijdje doen om toch je vaste kosten deels te dekken, maar bij een inzinking die nu al jaren duurt, is die tactiek zelfmoord. Dan moet je saneren. Natuurlijk is dat niet leuk, en krijg je onrust in de tent en zo, maar het leven is soms gewoon niet leuk.

    Air France-KLM is een verhaal apart. Véél te hoge operationele kosten. In deze vorm gewoon een kansloze toko die alleen gered kan worden door een plotseling aantrekkende markt en/of staatssteun. De Fransen zullen wel een weggetje weten te vinden en anders schofferen ze de rest van de EU gewoon nog een keertje. Ook dat gaat wennen. Enige reddingskans op langere termijn: die piloten kraken. Maar daar zijn ze niet toe in staat. Dus: afblijven. Dat aandeel is giftig afval.

    Bij Fugro hebben ze zich laten verrassen door een dalende olieprijs. Terwijl iedereen weet dat de olieprijs onvoorspelbaar is. Je moet er altijd rekening mee houden dat die een andere kant op gaat dan je gedacht had. Dus nooit tot de max gaan met je wilde groeiplannen. Intussen niet goed letten op betalingstermijnen. Ook een absoluut basisbeginsel waar een bedrijf met smalle winstmarges superalert op moet zijn. Iedere dag weer. Geldt ook voor Imtech.

    Bij SBM hadden ze kennelijk niet helemaal in de gaten wat er in Brazilië gebeurde. Hun belangrijkste markt nota bene.

    Buffett zei dat je bij eb ziet wie er zonder broek zwemt. De halve AEX staat intussen met de broek op de enkels. Je vraagt je af waar ze die managers vandaan halen. Plukken ze die willekeurig bij de plaatselijke rotary vandaan? Je zou het haast gaan denken.
    De kwaliteit van het management van veel bedrijven is inderdaad ook dubieus. En als ik dan kijk wat er betaalt wordt omdat men anders geen ''topmanagers'' kan krijgen... Elkaar goedbetaalde baantjes toeschuiven is men goed in, waarschijnlijk lopen er binnen al deze bedrijven mensen met meer kwaliteiten met een lager salaris en een lagere functie.
  6. forum rang 5 theo1 30 oktober 2014 17:05
    Ik denk dat heel veel bedrijven blijven functioneren omdat de werkvloer zich ondanks alles toch verantwoordelijk voelt. Zoals ook het Romeinse Rijk bleef functioneren ondanks een rits krankzinnige keizers. Maar als het moeilijk wordt, werkt dat niet meer. Dan heb je wél competente leiding nodig. En die blijkt nu ineens heel schaars.

    En over de zuurstofverkwisting die raad van commissarissen heet wil ik het niet eens hebben. Soms ga je denken dat ze die bij de plaatselijke sociale werkplaats vandaan halen.
  7. taurus86 30 oktober 2014 18:56
    quote:

    theo1 schreef op 30 oktober 2014 17:05:

    Ik denk dat heel veel bedrijven blijven functioneren omdat de werkvloer zich ondanks alles toch verantwoordelijk voelt. Zoals ook het Romeinse Rijk bleef functioneren ondanks een rits krankzinnige keizers. Maar als het moeilijk wordt, werkt dat niet meer. Dan heb je wél competente leiding nodig. En die blijkt nu ineens heel schaars.

    En over de zuurstofverkwisting die raad van commissarissen heet wil ik het niet eens hebben. Soms ga je denken dat ze die bij de plaatselijke sociale werkplaats vandaan halen.
    Bedrijven draaien op het middle management. Dat zijn de mensen die het vertrouwen krijgen van en geven aan de werkvloer. Dit is de laag die dwaasheden van het Hogere- en Topmanagement voorzien van een handzame oplossing of de opdracht even op de stapel laten liggen totdat de tegenorder komt.
    De nieuwe mode is om het middle management weg te snijden. Dat lijkt winst, maar daar zit een denkfout. Want het Hogere Management is voornamelijk bezig voor zichzelf en stellen zich ´plooibaar´op , naar het Top management. Scoren dat is hun doel.
    En zo lijken veel bedrijven verdacht veel op het Nederlands voetbalelftal. De zwakte ligt op het middenveld, maar de verdediging (de werkvloer) krijgt de schuld.
    De spitsen denken ook alleen maar aan zelf scoren.
    ´
    Ooit een spreuk zien hangen bij een zeer bekwame Middle Manager: ´Het zijn niet de banden maar de kogellagers die de druk opvangen. De meeste advertenties gaan helaas over de banden´
  8. [verwijderd] 30 oktober 2014 19:08

    •Downgrades (groot)banken
    •Verkopen (dividend)fondsen en trackers?
    •Schulden
    •Claimemissie?

    Wat wordt nummer 5?

    Even nadenken. Een ex bestuurder die al geruime tijd vanaf de 45 euro dumpt (voorkennis); het verzwijgen door de directie hoe slecht FGR er wel niet voor staat (luister nogmaals naar het recente BNR interview van 3/10 met CEO Paul van Riel); het zeer zwakke en nerveuze optreden gisteren tijdens de toelichting. Het riekt naar bedrog.

    AJK aangezien jij het niet mag zeggen doe ik het maar, nr 5 = FRAUDE.

29 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links