TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom 21-28 juli: de dood of de gladiolen

515 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 22 23 24 25 26 » | Laatste
[verwijderd]
0
Nog even wat historisch perspectief: kijk voor de gein nog eens een jaartje terug wat er in 2013 gebeurde tussen de Q2- en Q3-cijfers. Van 4 naar 6, oftewel 50% koerswinst in 3 maanden tijd. Dus een Post-NL-letje van "slechts" 20% is misschien nog wel conservatief.

Bij de Q2-cijfers 2013 tekende zich duidelijk "het eind van het verval" af. Ik verwacht dat de Q2-cijfers 2014 een duidelijk signaal gaan afgeven dat de groei echt is begonnen. Eigenlijk zeker zo iconisch als het einde van het verval. Toch?! Krimp is gelimiteerd, groei is ongelimiteerd.
nr36
0
quote:

Strijkijzer schreef op 22 juli 2014 09:39:

ABN koersdoel naar EUR 6,50 zie ik op de TT site per 22 juli 2014
Redactie ABM Financial News - 22 juli 2014, 08:44

Koersdoel van 6,50 euro.

ABN AMRO is weer gestart met het volgen van TomTom met een koopaanbeveling en een koersdoel van 6,50 euro.



Volgens de analisten van ABN AMRO kan TomTom in de komende jaren weer terugkeren naar winstgroei. De omzetdaling bij de consumenten activiteiten zal naar verwachting matigen, terwijl de bijdrage van zowel Telematics als Traffic Information aan het bedrijfsresultaat (EBIT) de komende drie jaar juist kan verdubbelen. Vooral over de groeikansen van Telematics, marktleider in Europa, lieten de analisten zich lovend uit en hiervoor wordt een groeiversnelling in de komende jaren voorzien.



De operationele kosten zullen daarbij dalen, onder meer doordat TomTom het nieuwe kaartenplatform aan het einde van het jaar in werking heeft.



TomTom sloot maandag 1,6 procent lager op 5,62 euro.



Door: ABM Financial News.
Info@abmfn.nl
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78
[verwijderd]
0
Afgezien van het koersdoel geven die ABNAMRO jongens er blijk van dat zij zich ten minste wel oriënteren op de plek waar de echte informatie te halen is: HIER! Maar ABNAMRO-mannen, denk nou eens ff door: schaam je je dan niet diep voor zo'n totaal fantasieloos, "we stellen het wel bij als het is gebeurd" koersdoel van 6,50. Een keer hoesten en we schieten er al voorbij!

En weer, voor de zoveelste keer, het totaal negeren van het onderwerp "assetwaarde"!!!! Leer het nou toch eens uit je zelf, of ga terug naar school! En als ze dat dan allemaal zo moeilijk vinden kunnen ze eens beginnen met een vingeroefening op de IPO-waarde van TTT. Als ze dat dan een beetje in de vingers beginnen te krijgen zouden ze hun tanden eens kunnen zetten in de waarde van het nu nog oligopolistisch, straks monopolistisch, bezit van automotive grade maps in een tijdsgewricht op weg naar zelfrijdende auto's.

Ik ben zelf bedrijfseconoom, maar ik schaam me regelmatig voor de totale onkunde van veel van mijn "vakbroeders" als het gaat om het doordenken van technologische vernieuwing. Tja, vervangingswaarde theorie gaat je dan niet zoveel helpen, hè?!
[verwijderd]
0
Xynix: wees tevreden. We zien de analisten adviezen stap voor stap verbeteren. En ABN AMRO raakt ongeveer alle punten die wij hier ook vinden: content deals (traffic), Telematics en lagere opex door nieuwe kaarten ontwikkel platform.

Kijkend naar de trend zag je tot vorig jaar steeds de analisten doelen een stapje omlaag gaan. Tot zelfs bodem adviezen als 2 euro. Nu zie je ze stap voor stap omhoog gaan, met nu een advies van 6,50.

Als het een beetje loopt zoals ik hoop/verwacht gaan we volgend jaar vanzelf de 8 euro adviezen zien, op basis van een adjusted EPS in de range 40-50 cent en het vooruitzicht van dividend.
[verwijderd]
0
Tja, Justin. Ik houd er van om ze een beetje te prikkelen. Een beetje zo'n dochter uit "hotter than my daughter" die blijft zeggen: "Maaaaam, je ziet er gewoon niet uit!" Ik houd wel op als er eindelijk eens een gedurfd, doortimmerd advies komt waaruit blijkt dat die analist het WEL heeft gesnapt. Het koppel Martijn en Corné zouden dat mijns inziens eigenlijk wel moeten kunnen, maar hebben tot nu toe ook niet het lef om hun nek uit te stekken en termen als "monopolie" en "assetwaarde" in hun mond te nemen. En toch draait het daarom! Niet om de berekeningen rond de vierkante stuiver.

Straks wordt Kees de Kort nog de man die het positieve nieuws moet brengen. ;-)
mjmj
0
ergo: je kan het ook omdraaien xynix. Geef ze af en toe eens wat opzichtig advies... door ze in een post expliciet te benoemen... en ze te instrueren hoe ze e.e.a. moet zien en/of uitrekenen.
NabeursInfoCorrectKaderen
0
Ik wil jullie optimisme niet de nek omdraaien, maar een term als monopolie gaat me wel erg ver. Waarom zou Google deze realtime map updates niet kunnen realiseren? Zij zijn op alle vlakken bezig om internet in de samenleving te integreren. Maps is al online, het updaten van deze kaarten zal nu waarschijnlijk al realtime gebeuren omdat de kaarten toch steeds worden gedownload.

Verder ben ik het er wel mee eens dat er minimaal een paar miljard aan assetwaarde is, de traffic het beste is van alle spelers en dat er steeds meer kansen voor TomTom ontstaan wanneer we naar zelfrijdende auto's toe gaan. Dat TomTom de grootste in fleetmanagement zou moeten kunnen worden is ook duidelijk.

Het spelen met consumenten-elektronica zoals Goddijn dat doet is leuk als hobby maar heeft uiteindelijk weinig toekomst. Voor nu vangt het perfect de daling van de PND's op en levert het misschien zelfs nog wat extra winst.

Mijn inschatting voor de waarde van TomTom:
Kaarten: 3 miljard
Traffic: 1 miljard
Consumer: 200 miljoen
Navigatie software: 200 miljoen
Telematics: 1 miljard
Personeel: 100 miljoen
Eigen vermogen: 100 miljoen

Totaal: 5,5 miljard

Aantal aandelen: 223,3 miljoen
TomTom waarde per aandeel: 24,629 euro
[verwijderd]
0
Ik zie op dit forum alweer koersdoelen van 7, 15, 30 of 100 Euro voorbijkomen. Mensen, get real: 't is al moeilijk genoeg om de 5.70 voorbij te gaan.
Zal wel voor 8 Euro van de beurs gehaald worden tzt.
pwijsneus
0
quote:

*Justin* schreef op 22 juli 2014 10:10:

Xynix: wees tevreden. We zien de analisten adviezen stap voor stap verbeteren. En ABN AMRO raakt ongeveer alle punten die wij hier ook vinden: content deals (traffic), Telematics en lagere opex door nieuwe kaarten ontwikkel platform.

Kijkend naar de trend zag je tot vorig jaar steeds de analisten doelen een stapje omlaag gaan. Tot zelfs bodem adviezen als 2 euro. Nu zie je ze stap voor stap omhoog gaan, met nu een advies van 6,50.

Als het een beetje loopt zoals ik hoop/verwacht gaan we volgend jaar vanzelf de 8 euro adviezen zien, op basis van een adjusted EPS in de range 40-50 cent en het vooruitzicht van dividend.
Exact, hier kan je niet meer dan tevreden mee zijn.

Alleen al door het feit dat de ABN (welke een stuk gerenommeerder is dan bv. Versteeg zijn club) vóór de cijfers deze upgrade geeft.

Geeft de burger moed.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 22 juli 2014 11:04:

[...]

Exact, hier kan je niet meer dan tevreden mee zijn.

Alleen al door het feit dat de ABN (welke een stuk gerenommeerder is dan bv. Versteeg zijn club) vóór de cijfers deze upgrade geeft.

Geeft de burger moed.
Zo raakt ABN z'n stukjes nog kwijt vóor de cijfers.
NabeursInfoCorrectKaderen
0
quote:

pwijsneus schreef op 22 juli 2014 11:04:

[...]

Exact, hier kan je niet meer dan tevreden mee zijn.

Alleen al door het feit dat de ABN (welke een stuk gerenommeerder is dan bv. Versteeg zijn club) vóór de cijfers deze upgrade geeft.

Geeft de burger moed.
Waarschijnlijk hebben ze zich ingekocht, willen nu alvast een stijging voor de cijfers. Waarbij ze na de cijfers een koersdoel verhoging geven zodat de koers verder stijgt.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 22 juli 2014 11:04:

[...]

Exact, hier kan je niet meer dan tevreden mee zijn.

Alleen al door het feit dat de ABN (welke een stuk gerenommeerder is dan bv. Versteeg zijn club) vóór de cijfers deze upgrade geeft.

Geeft de burger moed.
Wat de burger ook moed geeft. Veel klanten laten hun vermogen beheren door ABN AMRO, en dan wordt hun portefeuille automatisch periodiek aangepast aan de laatste advies veranderingen van hold naar buy en vice versa. Dus het zou best kunnen dat er de komende tijd tomtom aandelen worden toegevoegd aan de aandelenmandjes van particuliere klanten bij abn amro. NB: ditzelfde geldt overigens voor ING dat al een buy advies heeft. Rabobank staat geloof ik nog op 'hold'. Na de cijfers niet meer, hoop ik...
[verwijderd]
0
quote:

famel schreef op 22 juli 2014 11:03:

Ik wil jullie optimisme niet de nek omdraaien

knip-knip-knip

TomTom waarde per aandeel: 24,629 euro
LOL. Je gaat best vriendelijk om de nek van ons optimisme ;-) !!
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 22 juli 2014 10:17:

Tja, Justin. Ik houd er van om ze een beetje te prikkelen. Een beetje zo'n dochter uit "hotter than my daughter" die blijft zeggen: "Maaaaam, je ziet er gewoon niet uit!" Ik houd wel op als er eindelijk eens een gedurfd, doortimmerd advies komt waaruit blijkt dat die analist het WEL heeft gesnapt. Het koppel Martijn en Corné zouden dat mijns inziens eigenlijk wel moeten kunnen, maar hebben tot nu toe ook niet het lef om hun nek uit te stekken en termen als "monopolie" en "assetwaarde" in hun mond te nemen. En toch draait het daarom! Niet om de berekeningen rond de vierkante stuiver.

Straks wordt Kees de Kort nog de man die het positieve nieuws moet brengen. ;-)
Berekeningen rond de vierkante stuiver zijn lekker veilig. Bankanalisten en voorzichtige forumleden doen niets liever. Komt men eenvoudig weg met een nog relatief lage wpa en met onzinnig lage vooruitzichten van 8 euro in 2015.

Bij TomTom moet je echter met een andere bril op kijken naar de huidige waarde en die van in de toekomst. Op dit moment is vooral de verborgen assetwaarde relevant(real-time Maps en real-time Traffic = minimaal 6 miljard waard; Telematics 1 miljard).
De groeimogelijkheden met de real-time Maps en real-time Traffic zijn indrukwekkend; een monopoliepositie a la ASML is zeker niet onmogelijk (Here en Google hebben deze unieke technologie niet; Google is met online kaarten ongeschikt voor automotive). Vooral in de booming markten van de telematics, de connected-car (steeds meer merken en modellen met TomTom-inside) en smartphones (Go Mobile App is de nieuwe wereldklasse en vele malen beter dan Google; 10% marktaandeel met een gratis versie incl advertenties brengt de koers van TomTom binnen 2-3 jaar naar 100 euro en zelfs ver daarboven) liggen enorme kansen voor TomTom.
[verwijderd]
0
quote:

famel schreef op 22 juli 2014 11:03:

Ik wil jullie optimisme niet de nek omdraaien, maar een term als monopolie gaat me wel erg ver. Waarom zou Google deze realtime map updates niet kunnen realiseren? Zij zijn op alle vlakken bezig om internet in de samenleving te integreren. Maps is al online, het updaten van deze kaarten zal nu waarschijnlijk al realtime gebeuren omdat de kaarten toch steeds worden gedownload.
De Krauts vertrouwen de Amis niet verder dan hun neus lang is. En terecht als je ziet wat die Amis met de Bundesmamma doen. Dat gaat Google echt nog serieus parten spelen. Is het je al opgevallen hoe bewust TomTom alles maar dan ook alles doet om een betrouwbaar Privacy imago op te bouwen?

De koers lijkt te suggereren dat er meelezers zijn die bij zichzelf denken: "Zo'n slap ge-ouwehoer is het nu toch ook weer niet van die forum-jongens".
[verwijderd]
2
@groeibriljant.

Die asset-waarde is leuk allemaal. Laat ik vooropstellen dat ik die onderschrijf. TomTom heeft niet voor niets 3 miljard (13 euro per aandeel) betaald voor TeleAtlas. Terwijl het aandeel TomTom nu minder dan 6 euro waard is. En dat is voor het hele bedrijf TomTom, dus inclusief de Automotive divisie (ooit gekocht van Siemens) en andere onderdelen. Natuurlijk is de waarde van assets hoger dan de huidige beurswaarde. Maar dat komt alleen maar tot uiting indien TomTom wordt verkocht. En daar is nu geen sprake van. Dus moet je het hebben van de waardering op basis van de verwachte toekomstige kasstromen.

Nu is dat ook geen zorg, TomTom heeft die dure overname niet voor niets gedaan en het is ook niet voor niets dat zowel TomTom als Nokia met hun kont bovenop deze aanschaf zitten en niet bereid zijn tot een verkoop (of er moeten echt serieuze bedragen betaald worden). Beiden zien dus mogelijkheden om die investeringen beter te gelde te gaan maken. Dat dat tot nu toe niet gelukt is, heeft meer te maken met de stadia van technologische ontwikkelingen en de conjunctuur afgelopen jaren en ook wat competitieve ontwikkelingen.

De markt voor location based services was nog niet rijp en ook die van de connected car niet. Als maar 5 tot 10% van de auto's internet aan boord heeft, dan wordt het lastig om massaal connected services (traffic) te verkopen. Dit percentage gaat echter met rasse schreden omhoog en de verwachting van ABI Research is dat over een paar jaar 90% van alle nieuwe auto's standaard internet aan boord heeft. Dat opent een hoop deuren.

Nu noem ik slechts 1 aspect, kan het ook hebben over Telematics dat de omzet in 3 jaar verwacht te verdubbelen en dat de fitness omzet nu de krimp in de PND markt (bijna?) geheel gaat compenseren.

Die dingen zijn allemaal reeds bekend hier, dus herhalen heeft niet zoveel zin. Ik vind het fair en zelfs optimistisch om uit te gaan van een adjusted EPS van 40-50 cent volgend jaar en daarbij een koers van 8 euro. Ik vind dat al heel wat, en ik ben dan tevreden. Meer mag ook uiteraard.

Je kunt wel roepen dat TomTom veel meer waard is, en ik ben het daar ook mee eens, zeker op nog langere termijn. Maar het gaat niet om gelijk hebben maar gelijk krijgen. Ik verwacht niet dat de koers ineens naar de 20 euro spurt alleen omdat Groeibriljantje zegt dat de waarde van assets onvoldoende wordt gewaardeerd.

Een ander verhaal zou het zijn als er triggers komen waardoor die assets wat meer gewaardeerd worden. Bijvoorbeeld als Nokia op een later moment wel overstag gaat en haar kaartendatabase verkoopt voor een forser bedrag dan Microsoft in eerste instantie bereid was te betalen (als het al te koop was). Dan zijn natuurlijk de ogen gericht op de enige nog overblijvende database (van TomTom) en het feit dat deze de basis vormt van alle locatiediensten van Apple's platform (iOS/iCloud). Een speculatiepremie zou dus ooit in de toekomst zeker kunnen, maar is geen zekerheid.
[verwijderd]
0
Ik zeg: morgen 5,83 en donderdag een dikke vette Post-NL van 20%. Zitten we op 7 Euro. Hebben we de rest van Q3 om de 50% van vorig jaar te evenaren:

Xynix koersdoel voor Q3-cijfers= 5,70 * 1,5 = 8,55

Kijk, ABNAMRO-mannen, now we're talking!
NabeursInfoCorrectKaderen
0
quote:

xynix schreef op 22 juli 2014 11:40:

[...]
De Krauts vertrouwen de Amis niet verder dan hun neus lang is. En terecht als je ziet wat die Amis met de Bundesmamma doen. Dat gaat Google echt nog serieus parten spelen. Is het je al opgevallen hoe bewust TomTom alles maar dan ook alles doet om een betrouwbaar Privacy imago op te bouwen?

De koers lijkt te suggereren dat er meelezers zijn die bij zichzelf denken: "Zo'n slap ge-ouwehoer is het nu toch ook weer niet van die forum-jongens".
Ben je het met me eens dat TomTom in principe dus geen monopolie kan hebben? Aangezien andere partijen net zo ver zijn met de techniek?

@ justin. Het benoemen van de daadwerkelijke waarde van een bedrijf geeft natuurlijk wel een beter inzicht van wat de koers eigenlijk zou moeten zijn. Maar daarbij moeten bepaalde punten niet worden overdreven, het uniek en monopolie maken van technieken die andere bedrijven al in huis hebben of binnen no-time over kunnen nemen moeten geen rol spelen bij de waardering van een bedrijf.

PS. stijging gaat lekker, zo komt mijn schatting voor morgenavond een beetje te laag uit.
[verwijderd]
0
Hé, RTL-Z mannetjes! Jullie lezen vast ook wel even over dit draadje heen voor komende donderdag. Lees nog even wat meer op dit forum en laat dat eens tot je doordringen. Begin pas wat te zeggen als je weet wat realtime-maps zijn, wat de waarde van de kaarten van TomTom is en als je enig idee hebt wat de IPO waarde van TomTom Telematics is.

Dat voorkomt gratuite, oppervlakkig commentaar over de "kastjesmaker TomTom" of dom overkomende verbazing als de koers donderdag opeens blijkt gaan knallen. En dan hoef je het tenminste niet alleen over sporthorloges te hebben.
[verwijderd]
0
quote:

famel schreef op 22 juli 2014 11:52:

[...]

Ben je het met me eens dat TomTom in principe dus geen monopolie kan hebben? Aangezien andere partijen net zo ver zijn met de techniek?
Famel,

Waar het monopolie op ontstaat is een fysieke map (op bijvoorbeeld een memorystick) waarbij de updates incrementeel (in stukjes) dagelijks binnenkomen. Waarschijnlijk is losse tiles.

Google is een online map, die nooit geheel downloadbaar zal zijn, dus niet onder alle omstandigheden werkt indien er geen internetverbinding is.
515 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 22 23 24 25 26 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 11:37
Koers 5,660
Verschil +0,140 (+2,54%)
Hoog 5,685
Laag 5,550
Volume 236.001
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront